Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Overhead
  • Overhead

Overhead

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Overhead

Baten

4.260

2.596

4.122

4.595

473

Lasten

43.681

43.200

44.930

43.495

1.435

Saldo Overhead

-39.421

-40.604

-40.808

-38.900

1.908

Het resultaat wijkt € 1.908.000 af ten opzichte van de begroting.

Onderverdeling overhead

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Baten

Besturing en controlling

74

114

69

73

4

Interne dienstverlening

3.709

2.103

3.660

3.918

258

Gemeente brede personele uitgaven

442

363

375

574

199

Gemeentelijke huisvesting

26

11

11

24

13

Riskmanagement en verzekeringen

9

5

7

5

-1

Totaal Baten

4.260

2.596

4.122

4.595

473

Lasten

Directie

752

343

713

716

-3

Besturing en controlling

6.150

6.481

6.399

6.245

153

Management beleidsafdelingen

1.817

1.806

2.312

2.558

-246

Interne dienstverlening

23.361

22.498

24.923

23.877

1.045

Gemeente brede personele uitgaven

3.072

3.151

2.168

2.390

-222

Gemeentelijke huisvesting

8.330

8.613

8.192

7.459

733

Riskmanagement en verzekeringen

199

241

224

250

-26

Totaal Lasten

43.681

43.132

44.930

43.495

1.435

Saldo baten en lasten Overhead

-39.421

-40.536

-40.808

-38.900

1.908

Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak

I/S

R/O

Totaal

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Bedragen x € 1.000

Besturing en Controlling - Communicatieactiviteiten (coronacrisis)

I

R

66

66

-

Management en beleidsafdelingen

I

R

-246

-246

-

-

-

Interne dienstverlening

I

R

428

170

258

-

-

Interne dienstverlening (coronacrisis)

I

R

875

875

-

Gemeente brede personele uitgaven

I

R

-23

-222

199

-

-

Gemeentelijke huisvesting minus vastgoed

I

R

113

109

4

-

-

Gemeentelijke huisvesting minus vastgoed (coronacrisis)

I

R

350

350

-

Gemeentelijk vastgoed

I

R

283

274

9

Overig

I

R

62

59

3

-

-

Totaal

1.908

1.435

473

-

-

Toelichting

Communicatieactiviteiten (coronacrisis)

Als gevolg van de coronacrisis konden niet alle geplande communicatieactiviteiten worden uitgevoerd. Inhoudelijke projecten blijken door de crisis meer doorlooptijd te vergen of zijn doorgeschoven, waardoor ook de communicatie daarover in de tijd noodgedwongen mee verschuift. Dit leidde tot een incidentele onderschrijding van € 66.000 in 2021.

Voorgesteld wordt dit bedrag in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis te storten en via de bestemming van het rekeningresultaat beschikbaar te stellen voor de uitvoering in 2022.

Management en beleidsafdelingen

De kosten zijn hoger dan begroot, onder meer omdat de managementondersteuning op gebiedsontwikkelingen hierop in 2021 verantwoord is. Daarnaast zijn er over 2021 kosten gemaakt voor de organisatieontwikkeling, die ten laste van dit begrotingsonderdeel zijn gebracht.

Interne dienstverlening

De onderuitputting van in totaal € 1.303.000 is deels toe te rekenen aan de gevolgen van corona. Naar beste inschatting betreft dit circa € 875.000. Daarnaast wordt een deel verklaard door een voordeel op de doorberekende overhead. Doorberekening van de overhead vindt plaats op basis van de in de begroting opgenomen berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per FTE en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening. Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Door een hogere productiviteit dan waarmee in de begroting rekening is gehouden, is sprake van een voordeel. Voor zover deze hogere productiviteit structureel is, zal de begroting 2022 hierop worden geactualiseerd. De hogere baten van in totaal € 258.000 zijn met name het gevolg van hogere doorbelastingen aan de Gemeenschappelijke Regeling met de gemeente Rijswijk, voor meer inzet van personeel en toename van aantal accounts.

Gemeente brede personele uitgaven

De overschrijding op de lasten voor een bedrag van € 222.000 en de hogere baten voor een bedrag van € 199.000 worden veroorzaakt door het uitvoeren van wettelijke en organisatorische taken binnen de gemeentebrede personele uitgaven.

Gemeentelijke huisvesting (coronacrisis)

De onderuitputting is het gevolg van een zeer lage bezettingsgraad van onder andere het stadskantoor als gevolg van corona. De lage bezettingsgraad heeft uiteindelijk geresulteerd in lagere facilitaire uitgaven aan onder meer water, electra, kantoorartikelen, sanitaire uitgaven en voeding. Dit deel wordt via de bestemming van het rekeningresultaat gestort in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis.

Gemeentelijk vastgoed

De exploitatie van het stadskantoor, met een onderschrijding van € 283.000, valt binnen het product Gemeentelijke huisvesting (Overhead), maar maakt deel uit van het gemeentelijke Vastgoedbedrijf met de bijbehorende kaders op basis van de nota Vastgoedbedrijf analyse 2019. De resultaten op het gemeentelijk vastgoedbedrijf wordt toegelicht bij programma Stad in bedrijf, Vastgoedbedrijf.

Investeringen

Overhead

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2020

Beschikbaar vanaf
1-1-2021

Begroot 2021

Realisatie 2021

Jaar van start en gereed

Investeringsplan

Het nieuwe kantoor (HNK)

3.012

2.325

687

687

2

2012-2021

Subtotaal investeringsplan

3.012

2.325

687

687

2

Bedrijfsmiddelen

GEO Plotter

16

-

16

afgesloten

ICT Investeringen

5.317

692

4.625

2.751

624

diverse

Uitbreiding vergaderfaciliteiten

100

100

20

20

2020-2021

Subtotaal bedrijfsmiddelen

5.433

692

4.741

2.771

644

Totaal investeringen

8.445

3.017

5.428

3.458

646

Toelichting

Het nieuwe kantoor (HNK)

Het nog niet benutten van de investering voor het nieuwe kantoor wordt veroorzaakt door de extra inzet die nodig was voor facilitaire werkzaamheden in verband met corona. Daarnaast worden werkzaamheden vertraagd door de huidige krappe markt van aannemers en installateurs. De investeringen zullen daarom in de verdere toekomst plaatsvinden.

ICT-investeringen

De onderuitputting van de ICT-investeringen worden veroorzaakt door corona, afhankelijkheid van leveranciers en het verder uitwerken van de visie op hybride werken en de daarbij behorende nieuwe werkplek. Vooruitlopend op de nieuwe werkplek is het beschikbare bedrag uit 2020 van mobile devices (€ 155.000) toegevoegd aan ICT-investeringen, omdat 'mobile devices' onderdeel uitmaakt van de nieuwe werkplek. Daarbij is bewust, waar dat mogelijk was, gekozen om een aantal investeringen uit te stellen naar 2022 en/of 2023. ICT-investeringen die in 2021 wel zijn uitgevoerd voor in totaal € 1.170.000, betreffen investeringen in het netwerk, ICT-infrastructuur en noodzakelijke uitbreiding of vervanging van mobile devices.

Voorstellen tot afrekening van het resultaat

Voorstellen tot afrekening van het rekeningresultaat

Bedragen x € 1000

Storting / Lasten

Onttrekking / Baten

Reserve Automatiseringsmiddelen - Hybride weken

683

Totaal afrekening bestemmingsreserve:

683

-

Toelichting

Reserve Automatiseringsmiddelen - Hybride werken

De kosten van investeringen voor de nieuwe werkplek (prijspeil 2022) ten opzichte van de oude werkplek (prijspeil 2013) liggen aanzienlijk hoger. De investeringen voor de oude werkplek zijn al geruime tijd volledig afgeschreven. Daarnaast leidt het concept hybride werken tot extra investeringen. Voor de in 2022 te starten investeringen werkplekken is in de begroting circa € 1,5 miljoen beschikbaar. De verwachte investeringen voor de gemeente Delft bedragen op basis van de eerste doorgerekende scenario’s circa € 3,5 miljoen. Per saldo is er sprake van een tekort ad € 2 miljoen.

De investeringen werkplek vallen onder de overhead. Om deze reden wordt voorgesteld om het voordeel op de overhead 2021 ad € 1,913 miljoen te reserveren voor deze in 2022 geplande investeringen. Voor € 1,225 miljoen (€ 0,875 miljoen en € 0,35 miljoen) betreft dit de coronagerelateerde voordelen overhead, waarvan wordt voorgesteld deze af te storten in de reserve Maatregelen coronacrisis en via deze reserve weer beschikking te stellen. Het voorstel is het resterende voordeel overhead, niet coronagerelateerd, ad € 683.000, te storten in de reserve Automatiseringsmiddelen en deze middelen vanuit deze reserve te reserveren voor de kosten voor de nieuwe werkplek. Voor het doel van deze reserve zal aan de raad worden voorgesteld de bestemming van deze reserve hierop aan te passen.

Belangrijkste wijzigingen per programma

Bedragen x € 1.000

Overhead

nr

Lasten

Baten

Saldo

Begroot voor wijziging

43.200

2.596

-40.604

Begrotingswijzigingen uit 2020

0de

243

-243

Technische wijziging

1

525

147

-378

Technische wijziging

2

165

-5

-170

Technische wijziging

3

1.423

921

-502

Herstelplan

7

-1.280

43

1.323

4e Coronarapportage

11

287

-287

Kadernota 2021

12

85

-85

Najaarsrapportage 2021

13

173

420

247

5e Coronarapportage

16

145

-145

6e Corona rapportage

19

-36

36

Begroot na wijzigingen

44.930

4.122

-40.808

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media