Overhead
(bedragen × € 1.000) | Realisatie 2020 | Begroot vóór wijziging | Begroot na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil begroot na wijziging / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Overhead | |||||
Baten | 4.260 | 2.596 | 4.122 | 4.595 | 473 |
Lasten | 43.681 | 43.200 | 44.930 | 43.495 | 1.435 |
Saldo Overhead | -39.421 | -40.604 | -40.808 | -38.900 | 1.908 |
Het resultaat wijkt € 1.908.000 af ten opzichte van de begroting.
Onderverdeling overhead
(bedragen × € 1.000) | Realisatie 2020 | Begroot vóór wijziging | Begroot na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil begroot na wijziging / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Besturing en controlling | 74 | 114 | 69 | 73 | 4 |
Interne dienstverlening | 3.709 | 2.103 | 3.660 | 3.918 | 258 |
Gemeente brede personele uitgaven | 442 | 363 | 375 | 574 | 199 |
Gemeentelijke huisvesting | 26 | 11 | 11 | 24 | 13 |
Riskmanagement en verzekeringen | 9 | 5 | 7 | 5 | -1 |
Totaal Baten | 4.260 | 2.596 | 4.122 | 4.595 | 473 |
Lasten | |||||
Directie | 752 | 343 | 713 | 716 | -3 |
Besturing en controlling | 6.150 | 6.481 | 6.399 | 6.245 | 153 |
Management beleidsafdelingen | 1.817 | 1.806 | 2.312 | 2.558 | -246 |
Interne dienstverlening | 23.361 | 22.498 | 24.923 | 23.877 | 1.045 |
Gemeente brede personele uitgaven | 3.072 | 3.151 | 2.168 | 2.390 | -222 |
Gemeentelijke huisvesting | 8.330 | 8.613 | 8.192 | 7.459 | 733 |
Riskmanagement en verzekeringen | 199 | 241 | 224 | 250 | -26 |
Totaal Lasten | 43.681 | 43.132 | 44.930 | 43.495 | 1.435 |
Saldo baten en lasten Overhead | -39.421 | -40.536 | -40.808 | -38.900 | 1.908 |
Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak | I/S | R/O | Totaal | Lasten | Baten | Storting | Onttrekking |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Besturing en Controlling - Communicatieactiviteiten (coronacrisis) | I | R | 66 | 66 | - | ||
Management en beleidsafdelingen | I | R | -246 | -246 | - | - | - |
Interne dienstverlening | I | R | 428 | 170 | 258 | - | - |
Interne dienstverlening (coronacrisis) | I | R | 875 | 875 | - | ||
Gemeente brede personele uitgaven | I | R | -23 | -222 | 199 | - | - |
Gemeentelijke huisvesting minus vastgoed | I | R | 113 | 109 | 4 | - | - |
Gemeentelijke huisvesting minus vastgoed (coronacrisis) | I | R | 350 | 350 | - | ||
Gemeentelijk vastgoed | I | R | 283 | 274 | 9 | ||
Overig | I | R | 62 | 59 | 3 | - | - |
Totaal | 1.908 | 1.435 | 473 | - | - |
Toelichting
Communicatieactiviteiten (coronacrisis)
Als gevolg van de coronacrisis konden niet alle geplande communicatieactiviteiten worden uitgevoerd. Inhoudelijke projecten blijken door de crisis meer doorlooptijd te vergen of zijn doorgeschoven, waardoor ook de communicatie daarover in de tijd noodgedwongen mee verschuift. Dit leidde tot een incidentele onderschrijding van € 66.000 in 2021.
Voorgesteld wordt dit bedrag in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis te storten en via de bestemming van het rekeningresultaat beschikbaar te stellen voor de uitvoering in 2022.
Management en beleidsafdelingen
De kosten zijn hoger dan begroot, onder meer omdat de managementondersteuning op gebiedsontwikkelingen hierop in 2021 verantwoord is. Daarnaast zijn er over 2021 kosten gemaakt voor de organisatieontwikkeling, die ten laste van dit begrotingsonderdeel zijn gebracht.
Interne dienstverlening
De onderuitputting van in totaal € 1.303.000 is deels toe te rekenen aan de gevolgen van corona. Naar beste inschatting betreft dit circa € 875.000. Daarnaast wordt een deel verklaard door een voordeel op de doorberekende overhead. Doorberekening van de overhead vindt plaats op basis van de in de begroting opgenomen berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per FTE en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening. Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Door een hogere productiviteit dan waarmee in de begroting rekening is gehouden, is sprake van een voordeel. Voor zover deze hogere productiviteit structureel is, zal de begroting 2022 hierop worden geactualiseerd. De hogere baten van in totaal € 258.000 zijn met name het gevolg van hogere doorbelastingen aan de Gemeenschappelijke Regeling met de gemeente Rijswijk, voor meer inzet van personeel en toename van aantal accounts.
Gemeente brede personele uitgaven
De overschrijding op de lasten voor een bedrag van € 222.000 en de hogere baten voor een bedrag van € 199.000 worden veroorzaakt door het uitvoeren van wettelijke en organisatorische taken binnen de gemeentebrede personele uitgaven.
Gemeentelijke huisvesting (coronacrisis)
De onderuitputting is het gevolg van een zeer lage bezettingsgraad van onder andere het stadskantoor als gevolg van corona. De lage bezettingsgraad heeft uiteindelijk geresulteerd in lagere facilitaire uitgaven aan onder meer water, electra, kantoorartikelen, sanitaire uitgaven en voeding. Dit deel wordt via de bestemming van het rekeningresultaat gestort in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis.
Gemeentelijk vastgoed
De exploitatie van het stadskantoor, met een onderschrijding van € 283.000, valt binnen het product Gemeentelijke huisvesting (Overhead), maar maakt deel uit van het gemeentelijke Vastgoedbedrijf met de bijbehorende kaders op basis van de nota Vastgoedbedrijf analyse 2019. De resultaten op het gemeentelijk vastgoedbedrijf wordt toegelicht bij programma Stad in bedrijf, Vastgoedbedrijf.
Investeringen
Overhead | Toegekend bedrag | Realisatie t/m 2020 | Beschikbaar vanaf | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Jaar van start en gereed |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsplan | ||||||
Het nieuwe kantoor (HNK) | 3.012 | 2.325 | 687 | 687 | 2 | 2012-2021 |
Subtotaal investeringsplan | 3.012 | 2.325 | 687 | 687 | 2 | |
Bedrijfsmiddelen | ||||||
GEO Plotter | 16 | - | 16 | afgesloten | ||
ICT Investeringen | 5.317 | 692 | 4.625 | 2.751 | 624 | diverse |
Uitbreiding vergaderfaciliteiten | 100 | 100 | 20 | 20 | 2020-2021 | |
Subtotaal bedrijfsmiddelen | 5.433 | 692 | 4.741 | 2.771 | 644 | |
Totaal investeringen | 8.445 | 3.017 | 5.428 | 3.458 | 646 |
Toelichting
Het nieuwe kantoor (HNK)
Het nog niet benutten van de investering voor het nieuwe kantoor wordt veroorzaakt door de extra inzet die nodig was voor facilitaire werkzaamheden in verband met corona. Daarnaast worden werkzaamheden vertraagd door de huidige krappe markt van aannemers en installateurs. De investeringen zullen daarom in de verdere toekomst plaatsvinden.
ICT-investeringen
De onderuitputting van de ICT-investeringen worden veroorzaakt door corona, afhankelijkheid van leveranciers en het verder uitwerken van de visie op hybride werken en de daarbij behorende nieuwe werkplek. Vooruitlopend op de nieuwe werkplek is het beschikbare bedrag uit 2020 van mobile devices (€ 155.000) toegevoegd aan ICT-investeringen, omdat 'mobile devices' onderdeel uitmaakt van de nieuwe werkplek. Daarbij is bewust, waar dat mogelijk was, gekozen om een aantal investeringen uit te stellen naar 2022 en/of 2023. ICT-investeringen die in 2021 wel zijn uitgevoerd voor in totaal € 1.170.000, betreffen investeringen in het netwerk, ICT-infrastructuur en noodzakelijke uitbreiding of vervanging van mobile devices.
Voorstellen tot afrekening van het resultaat
Voorstellen tot afrekening van het rekeningresultaat | ||
---|---|---|
Bedragen x € 1000 | Storting / Lasten | Onttrekking / Baten |
Reserve Automatiseringsmiddelen - Hybride weken | 683 | |
Totaal afrekening bestemmingsreserve: | 683 | - |
Toelichting
Reserve Automatiseringsmiddelen - Hybride werken
De kosten van investeringen voor de nieuwe werkplek (prijspeil 2022) ten opzichte van de oude werkplek (prijspeil 2013) liggen aanzienlijk hoger. De investeringen voor de oude werkplek zijn al geruime tijd volledig afgeschreven. Daarnaast leidt het concept hybride werken tot extra investeringen. Voor de in 2022 te starten investeringen werkplekken is in de begroting circa € 1,5 miljoen beschikbaar. De verwachte investeringen voor de gemeente Delft bedragen op basis van de eerste doorgerekende scenario’s circa € 3,5 miljoen. Per saldo is er sprake van een tekort ad € 2 miljoen.
De investeringen werkplek vallen onder de overhead. Om deze reden wordt voorgesteld om het voordeel op de overhead 2021 ad € 1,913 miljoen te reserveren voor deze in 2022 geplande investeringen. Voor € 1,225 miljoen (€ 0,875 miljoen en € 0,35 miljoen) betreft dit de coronagerelateerde voordelen overhead, waarvan wordt voorgesteld deze af te storten in de reserve Maatregelen coronacrisis en via deze reserve weer beschikking te stellen. Het voorstel is het resterende voordeel overhead, niet coronagerelateerd, ad € 683.000, te storten in de reserve Automatiseringsmiddelen en deze middelen vanuit deze reserve te reserveren voor de kosten voor de nieuwe werkplek. Voor het doel van deze reserve zal aan de raad worden voorgesteld de bestemming van deze reserve hierop aan te passen.
Belangrijkste wijzigingen per programma | Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Overhead | nr | Lasten | Baten | Saldo |
Begroot voor wijziging | 43.200 | 2.596 | -40.604 | |
Begrotingswijzigingen uit 2020 | 0de | 243 | -243 | |
Technische wijziging | 1 | 525 | 147 | -378 |
Technische wijziging | 2 | 165 | -5 | -170 |
Technische wijziging | 3 | 1.423 | 921 | -502 |
Herstelplan | 7 | -1.280 | 43 | 1.323 |
4e Coronarapportage | 11 | 287 | -287 | |
Kadernota 2021 | 12 | 85 | -85 | |
Najaarsrapportage 2021 | 13 | 173 | 420 | 247 |
5e Coronarapportage | 16 | 145 | -145 | |
6e Corona rapportage | 19 | -36 | 36 | |
Begroot na wijzigingen | 44.930 | 4.122 | -40.808 |