Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
Schone en veilige stad | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand: 2019 | Stand: 2020 | Stand: 2021 | Streven: 2022 | Resultaat: | ||
% Tevreden openbare ruimte | 78% | 78% | 77% | 78% | ||
% Voldoet aan kwaliteitsniveau | 97% | 97% | 97% | 88% | ||
Kilogram restafval | 207 kg | 209 kg | 210 kg | 160 kg | ||
% Afvalscheiding | 39% | 35% | 38% | 55% |
Schone en veilige stad | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand: 2019 | Stand: 2020 | Stand: 2021 | Streven: 2022 | Resultaat: | ||
% Voelt zich veilig in de buurt | 86% | * | 89% | 88% | ||
Veiligheidsindex: misdrijven | - 12% | - 13% | * | - 5% | ||
* De veiligheidsindex is medio dit jaar beschikbaar. In de aankomende programmabegroting rapporteren we het meest actuele cijfer. | ||||||
Vergelijkingscijfers BBV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Delft | Delft | Delft | Nederland | |||
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | 2,3 | 3,0 | 2,3 | 2,0 | ||
Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners | 3,9 | 2,2 | 1,7 | 1,8 | ||
Gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners | 5,1 | 5,2 | 5,0 | 4,5 | ||
Vernielingen, beschadigingen openbare ruimte per 1.000 inw. | 5,6 | 5,3 | 5,5 | 6,2 | ||
Peiljaar | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 |
Toelichting
- % Voelt zich veilig in de buurt: met een percentage van 89% van de inwoners dat aangeeft zich veilig te voelen van 2021 ligt boven het streefgetal van 2022, tevens is sprake van 3% groei ten opzichte van de voorlaatste meting. Dat is een gunstige ontwikkeling.
- % Tevreden over de kwaliteit van de openbare ruimte: In het afgelopen jaar was de tevredenheid over de openbare ruimte 77% dit is lager dan het streefcijfer van 78%. De verwachting is dat corona in het lagere cijfer doorwerkt, de tevredenheid is namelijk een belevingsscijfer. Waardoor een negatief beeld ook kan afstralen op de beleving van het onderhoud van de openbare ruimte. Dit is aannemelijk in combinatie met de volgende indicator waaruit blijkt dat het onderhoudsniveau niet is gezakt.
- % van de openbare ruimte dat voldoet aan het afgesproken kwaliteitsniveau: uit de beleidsschouw blijkt dat in 2021 97% van de openbare ruimte voldoet aan het afgesproken kwaliteitsniveau. De doelstelling is gehaald. Belangrijk hierbij is om te vermelden dat het gaat om CROW niveau B in de Binnenstad en niveau C voor de overige delen van de stad.
- Kilogram restafval: het streven is om de hoeveelheid fijn restafval te verminderen. Tot aan 2020 nam de hoeveelheid fijn restafval gestaag af. In 2020 was een stijging van de hoeveelheid zichtbaar als gevolg van de coronacrisis. Ondanks de verdere invoering van HNI is ook in 2021 een stijging zichtbaar van het aantal kilo's restafval. In 2021 werd 210 kilo fijn restafval per inwoner ingezameld. De coronacrisis speelt hierin nog steeds een rol.
- % Afvalscheiding: In 2021 was het scheidingspercentage 38%. Dit is hoger dan 2020 maar nog steeds lager 2019, de doelstelling is niet gehaald.Net zoals in 2020 is een verklaring voor het lagere scheidingspercentage dan 2019 het vele thuiswerken als gevolg van de coronacrisis.
Samenvatting Veilige stad
Delft wil een veilige stad zijn, waar mensen niet worden belemmerd door criminaliteit en onveiligheid en inwoners zich veilig voelen in hun eigen buurt en stad. Hieraan is gewerkt door inzet op de verschillende prioriteiten van het veiligheidsplan en op reguliere veiligheidsonderwerpen. Het accent van het werk van brede handhaving lag ook in 2021 grotendeels op naleving van de coronamaatregelen en prioriteiten met betrekking tot overlastmeldingen. Onder andere registercontrole als onderdeel van de aanpak High Impact Crimes en gerichte inzet op de beleving van overlast, waaronder studentenoverlast, zijn doorgegaan. Toezien en handhaven op het op de juiste wijze aanbieden van afval en het juist gebruik van de fietsenstallingsmogelijkheden heeft wel plaatsgevonden, maar minder voor de coronacrisis.
Incidenten
Naar aanleiding van het gebiedsoverstijgende aspect van problematiek van rivaliserende jeugdgroepen (die zich onder meer bezighouden met drillrap) zijn samen met de gemeenten Den Haag en Zoetermeer twee onderzoeken geïniteerd. Enerzijds wordt de drillrapscene in de drie gemeenten en de rol van social media daarbij in kaart gebracht, anderzijds wordt gekeken naar succesvolle interventies voor een handelingskader om het geweld door de groepen te voorkomen of te bestrijden.
Covid-19
Er is veel inzet geweest om te zorgen dat mensen in de publieke en openbare ruimten de maatregelen vanuit de coronawet- en regelgeving naleefden. Het was ondoenlijk om continu toezicht te houden op de hele stad. Door te werken met prioriteiten ten aanzien van locaties en tijdstippen én samen te werken met belangrijke partners, is het gelukt om drukke locaties toegankelijk te houden voor het publiek en ruimte te bieden aan ondernemers voor zover regelgeving dat toeliet. Geprioriteerde locaties zijn: de binnenstad, de warenmarkt, horeca, de Hoven, kleine buurtwinkelcentra, Delftse Hout en locaties waar mensen samenkomen, zoals parken en de skatebaan.
Resultaten Veilige stad
Hieronder zijn enkele resultaten opgenomen die we afgelopen jaar bereikt hebben.
Burgerparticipatie & Weerbaarheid
Het aantal Burgernetleden (10.080) is min of meer stabiel gebleven sinds 2017 en de dekkingsgraad van de WhatsAppgroepen (4.817 leden in 28 groepen) is met ruim 65% toegenomen. Voor de beheerders van de WhatsAppgroepen organiseerden we samen met de politie een training. Op het gebied van weerbaarheid zijn diverse groepen (ouders, professionals en ondernemers) getraind op de thema’s Radicalisering en Ondermijning.
High Impact Crimes (HIC)
De daling in woningbraken zet door ten opzichte van 2017. Binnen de aanpak is ingezet op hotspots/hottimes door te attenderen op inbraakgelegenheden en preventiegroepen bekend te maken met risicovolle omstandigheden en verdachte signalen.
Overlast
Voor de aanpak van studenten(woon)overlast ontwikkelden we met betrokken partners (TU Delft, DUWO, Politie) een stappenplan met als zwaarste interventie een gedragsaanwijzing van de burgemeester. Bij verschillende hotspots is dit stappenplan gehanteerd. Naast handhaving richt de aanpak zich ook op bewustwording bij de studentenpopulatie en verbinding tussen de studenten en de stad. Voor aanpak van verschillende andere vormen van overlast (onder andere overlast van drugshandel, personen met verward gedrag) werkten we aan het opstellen van werkwijzen van op- en afschaling en zetten we vanzelfsprekend in op casuïstiek.
Veiligheidsbeleving
Aan verschillende (bouw-)initiatieven en gebiedsontwikkelingen is bijgedragen vanuit de principes van sociaal veilig ontwerp.
Ondermijning
In 2021 is gewerkt aan de realisatie van het Veiligheids Informatie Knooppunt (VIK). Het VIK biedt een methodiek en infrastructuur om de (binnengemeentelijke) gegevensstromen te organiseren. Door onderzoek en analyse van de gegevens komen we tot een betere informatiepositie voor de aanpak van ondermijning. De aansluiting van Delft bij de Stichting Meld Misdaad Anoniem is in 2021 voorbereid, zodat signalen uit de samenleving ons ook laagdrempelig kunnen bereiken. En tot slot is ingezet op het versterken van de maatschappelijke, bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid tegen ondermijning met voorlichting, training en ontwikkeling van (bestuurlijk) instrumentarium.
Radicalisering, Polarisatie & Extremisme
Binnen de vier lijnen van de integrale aanpak lag de nadruk in 2021 op het versterken van de kennis en informatiepositie over rechts-extremisme en de (nationaal waargenomen) ontwikkeling van een zekere vermenging tussen rechts-extremistische denkbeelden en uitingen van anti-overheidssentiment.
Samenvatting Schone stad
Het beheer en onderhoud heeft als doel het in stand houden van een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte, waar het goed toeven is. Er zijn twee soorten onderhoud van de openbare ruimte: groot onderhoud en regulier onderhoud. Daarnaast bestaat er ook de vervanging aan het einde van de levensduur. Het niveau van onderhoud is gericht op de ondergrens van duurzaam technische instandhouding waarbij kapitaalvernietiging wordt voorkomen. Het merendeel van de stad wordt op niveau C onderhouden, met uitzondering van de Binnenstad en het Agnetapark, die worden op niveau B onderhouden.
In het gesloten circuit reiniging vallen alle kosten en inkomsten die gerelateerd zijn aan de afvalinzameling en de verwerking. In 2015 is het besluit genomen om over te gaan tot omgekeerd inzamelen. In 2021 is in Voorhof de uitrol van grip op grondstoffen voltooid en is de uitrol in Buitenhof nagenoeg afgerond. Voor Vrijenban, Wippolder en de Binnenstad zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Na afronding van deze wijken is de uitrol van grip op grondstoffen afgerond. Ook is in 2021 het restafval inbesteed bij HVC, hiermee is het ook voor Delft mogelijk om gebruik te maken van nascheiding.
In 2021 is verder onderzoek gedaan naar de Hoogbrug en hoe deze brug hersteld kan worden. De nota kapitaalgoederen is in concept afgerond. In verschillende wijken is gestart met de aanleg van glasvezel door verschillende partijen.
Incidenten
Naast het vele reguliere onderhoud, groot onderhoud en de vervangingsprojecten met bijbehorende resultaten heeft zich in 2021 ook een aantal incidenten voorgedaan dat van invloed is geweest op de stad.
Ongediertebestrijding
Als gevolg van diverse ontwikkelingen in onder andere Schieoevers, maar ook de verbreding van het spoor was in de omliggende wijken een toename van ongedierte zichtbaar. Hierop zijn aanvullende maatregelen genomen.
Covid-19
Nog steeds heeft de coronacrisis een grote impact op de stad en daarmee op de openbare ruimte. Het toegenomen gebruik wat in 2020 zichtbaar was heeft zich in 2021 doorgezet. Gebruikers verwachten meer van de openbare ruimte (zie de dalende indicator ten aanzien van de tevredenheid over de openbare ruimte) en vervuilen de openbare ruimte meer. De effecten hiervan zien we bij speeltoestellen die meer onderhoud vergen, de milieustraten die druk bezocht zijn, gemalen en riolering raken verstopt door het doorspoelen van mondkapjes in het toilet.
Resultaten Schone stad
Hieronder zijn enkele resultaten opgenomen die we afgelopen jaar bereikt hebben:
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
In 2021 heeft de raad het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026 vastgesteld. In het verbreed Gemeentelijke Rioleringsplan zijn de plannen en benodigde financiële middelen inzichtelijk gemaakt. In het verbreed Gemeentelijke Rioleringsplan 2022-2026 zijn watergerelateerde klimaatmaatregelen opgenomen.
Aanbesteding integraal onderhoud openbare ruimte
In 2017 zijn we de weg ingeslagen om het regulier onderhoud zoveel mogelijk in gevel tot gevel onderhoudscontracten te stoppen. In 2021 is een nieuwe aanbesteding gehouden waarbij werkzaamheden toegevoegd zijn aan het contract en er meer aandacht is voor de biodiversiteit met behulp van de uitgangspunten van het Kleurkeur. De komende jaren blijven we het gevel tot gevel contract doorontwikkelen.
Aanbesteding gladheidbestrijding
Het contract voor de gladheidbestrijding is opnieuw aanbesteed. Tegelijk met deze aanbesteding is ook het verouderde materieel vernieuwd. Dit was tevens aanleiding om de routes, de strooiers en de methodiek te veranderen. Inmiddels is het materieel vervangen en strooien we preventief in plaats van curatief.
Groot onderhoud kades en bruggen en klimaatmaatregelen
In 2021 is groot onderhoud uitgevoerd aan ondere andere de Noordkolk. Daarnaast zijn klimaat adaptieve maatregelen genomen door groene parkeerplaatsen aan te leggen op de Mandelastraat, de Chirugijnstraat te onttegelen en ruimte voor bomen te creëren .
Aanpassen verkeersregelinstallaties
Met behulp van diverse subsidies van de MRDH zijn op dit moment ongeveer de helft van de verkeersregelinstallaties in Delft omgebouwd naar intelligente verkeersregelinstallaties. De omgebouwde installaties zijn hiermee klaar voor de toekomst.
Stijging kosten en tekorten aan materieel, materiaal en personeel
Bij verschillende projecten en werkzaamheden zijn vertragingen ontstaan door het gebrek aan materiaal, materieel en personeel. Door tijdig in te kopen proberen we hier slim op in te spelen. Het is helaas niet altijd mogelijk om vertraging te voorkomen. Daarnaast zijn er significante stijgingen in de materiaalkosten zichtbaar. Afhankelijk van het onderdeel tussen de 10-50% stijging van de kosten. De combinatie van deze verschillende factoren zorgt tevens voor een stuwmeer aan werkzaamheden: ondanks dat de werkzaamheden op dit moment misschien uitgesteld zijn, dienen die op termijn wel ingelopen te worden.