Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Programma-verantwoording
  • Schone en veilige stad
  • Wat heeft het gekost?
  • Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
  • Samenwerking
  • Wat heeft het gekost?
  • Overzicht van belangrijkste wijzigingen bij de programma's

Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Schone en veilige stad

Baten

29.906

28.689

30.515

30.357

-159

Lasten

56.354

53.954

57.717

57.462

255

Saldo Schone en veilige stad

-26.448

-25.265

-27.201

-27.105

96

Het resultaat wijkt € 96.000 af ten opzichte van de begroting.

Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak

I/S

R/O

Totaal

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Bedragen x € 1.000

Crisisbeheersing en brandweer

I

R

-142

-248

106

-

-

Openbare orde en veiligheid

I

R

453

283

170

-

-

Openbare orde en veiligheid (coronacrisis)

I

R

216

216

-

-

-

Verkeer en vervoer

I

R

106

-159

265

-

-

Openbaar groen en (openlucht)

I

R

35

76

-41

-

-

Inkomensregelingen

I

R

123

90

33

-

-

Riolering

I

R

-1.584

-486

-1.098

-

-

Afval

I

R

932

525

407

-

-

Overig

I

R

-43

-42

-1

-

-

Totaal

96

255

-159

-

-

Toelichting

Binnen het programma Schone en veilige stad zijn verschillende taakvelden opgenomen. De taakvelden Verkeer en vervoer, Openbaar groen, Riolering, Afval, Milieubeheer en Begraafplaatsen en crematoria vormen samen het deel 'schone stad'. Hierin zijn alle facetten van het beheer van de openbare ruimte ondergebracht. De taakvelden Economische havens en waterwegen, Inkomensregelingen, Openbare orde en veiligheid en Crisisbeheersing en brandweer vallen onder 'veilige stad'. De taakvelden Riolering en Afval behoren tot de gesloten circuits.

Veilige stad

Crisisbeheersing en brandweer

Een deel van het tekort is, evenals in 2020, te wijten aan de jaarlijkse FLO-bijdrage van de gemeente aan de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). Deze kosten hebben te maken met het overgangsrecht van het functioneel leeftijdsontslag (FLO) van brandweerlieden. Bij regionalisering van de brandweer, ruim tien jaar geleden, is overeengekomen dat de gemeenten de kosten voor hun rekening nemen. De VRH stelt hiervoor een meerjarenraming op zodat de juiste kosten kunnen worden begroot. Echter is ook dit jaar gebleken dat de raming van de VRH te laag is uitgevallen waardoor sprake is van een tekort.

Openbare orde en veiligheid

Binnen Openbare orde en veiligheid lopen een aantal projecten door in 2022. Ook is een extra besparing op de formatie gerealiseerd.

Openbare orde en veiligheid (coronacrisis)

Van het Rijk ontvingen we € 266.000 aan zogenoemde CTB-gelden (corona toegangsbewijs). Hiermee konden we horecazaken tegemoetkomen in de extra kosten die zij moesten maken voor het controleren van coronatoegangsbewijzen.

Tot slot vielen de kosten voor inzet vanuit Veiligheid op (naleving van) corona-maatregelen € 216.000 lager uit dan voorzien. Voorgesteld wordt dit bedrag in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis te storten.

Schone stad

Verkeer en vervoer en overige posten

Aan de batenkant bij verkeer en vervoer is een eenmalig voordeel ontstaan door de hogere opbrengsten van de degeneratievergoeding (als gevolg van de glasvezelaanleg). De degeneratievergoeding wordt gedoteerd in de voorziening Degeneratie. Over het totale programma is het saldo buiten de gesloten circuits € 106.000.

Inkomensregelingen

In 2021 is minder gebruik gemaakt van de kwijtscheldingen waardoor een meevaller is ontstaan aan de inkomstenkant. Dit heeft ermee te maken dat de verwachte groei van het aantal bijstandsgerechtigden door de coronacrisis is uitgebleven.

Riolering

Binnen het gesloten circuit Riolering is sprake van hogere uitgaven dan begroot. Binnen het totale gesloten circuit van riolering is bij de najaarsnota gemeld dat er extra inkomsten zouden zijn, maar de extra inkomsten worden niet gerealiseerd. De gecontroleerde belastingverantwoording van de RBG over 2021 laat een lagere opbrengst zien. Dit heeft te maken met een aanslag die na bezwaar ten onrechte opgelegd bleek te zijn. Het totale resultaat van het gesloten circuit is conform de nota Reserves, Voorzieningen en Investeringen ondergebracht in de egalisatievoorziening Riolering.

Afval

Als gevolg van hogere opbrengsten van grondstoffen dan geprognotiseerd bij de begroting en beperktere lasten is een overschot ontstaan binnen het gesloten circuit Afval. Het overschot van € 73.000 op het gesloten circuit Afval is conform de nota Reserves Voorzieningen en Investeringen ondergebracht in de egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing. Voor het percentage van de kostendekkendheid verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

Investeringen

Schone en veilige stad

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2020

Beschikbaar vanaf
1-1-2021

Begroot 2021

Realisatie 2021

Jaar van start en gereed

Investeringsplan

Beheerplan civiele constructies

13.896

1.462

12.434

3.969

860

diverse

Watergang Poptahof Noord

364

23

341

69

Beheerplan groen en water

1.015

301

714

203

183

diverse

Uitbreiding beheerplan Groen en water 2020-2024*

1.500

301

1.199

300

300

diverse

Vernieuwen riolen (GRP)

39.500

5.719

33.781

9.300

5.630

diverse

Voorziening vernieuwen riolen (GRP)

-39.500

-39.500

-9.300

-5.630

diverse

Beheerplan openbare verlichting

1.470

290

1.180

294

295

diverse

Uitbreiding beheerplan Openbare verlichting 2020-2024*

1.030

206

824

206

87

diverse

Uitplaatsing Stedin 2020-2024*

664

105

559

227

169

2020-2024

Verkeersvoorzieningen

1.414

217

1.197

300

375

diverse

Beheerplan wegen

9.000

1.084

7.916

1.000

849

diverse

Kanaalweg (BHP Wegen)

600

600

54

2020-2021

Noordeindseweg (BHP Wegen)

500

500

500

122

2021-2022

Dijkhoornseweg

800

22

778

31

Waterberging (tussen 2,5 en 5 miljoen)

2.500

120

2.380

2.380

2019-2022

Stadsvernieuwing

1.177

146

1.031

230

39

diverse

Steunpunt Delfgauw

1.200

861

339

53

2015-2022

Bomenwijk (Vestia)

2.000

2.000

2.000

629

2020-2022

Bovenwijkse voorzieningen (Schieoevers - 2023)

3.400

3.400

2023-2023

Projecten Tramlijn 19

34.791

28.686

6.105

6.105

5.029

2009-2022

Bijdrage projecten Tramlijn 19

-3.422

-3.422

-

-719

2009-2022

Verplaatsen loswal en Gelatinebrug

13.376

449

12.927

283

395

2019-2025

Verplaatsen loswal en Gelatinebrug (cofinanciering)

-4.280

-4.280

2019-2025

Subtotaal investeringsplan

82.995

36.570

46.425

17.997

8.820

Bedrijfsmiddelen

Tractie

1.270

66

1.204

789

408

diverse

Speelplekken

1.750

378

1.372

350

334

diverse

Subtotaal bedrijfsmiddelen

3.020

444

2.576

1.139

742

Investeringsagenda

Openbare ruimte bovenplanse voorzieningen 5.000 woningen*

4.100

4.100

2020-2021

Schieoevers - bovenwijkse voorzieningen*

2.100

2.100

2020-2021

Foreestplein*

320

107

213

135

182

2019-2021

Subtotaal investeringsagenda

6.520

107

6.413

135

182

Totaal investeringen

92.535

37.121

55.414

19.271

9.744

Toelichting

In het onderstaande overzicht worden verschillende investeringen toegelicht, die onder andere voortkomen uit de diverse vastgestelde beheerplannen. Bij verschillende projecten in de openbare ruimte is te merken dat door de coronamaatregelen de uitvoering van projecten vertraging oploopt. In de loop van 2022 moet bezien worden hoe de vertragingen ingelopen kunnen worden ter voorkoming van het ontstaan van stuwmeren aan werkzaamheden en daarmee het risico op het ontstaan van achterstallig onderhoud. Dit wordt betrokken bij de Kaderbrief 2022.

Beheerplan civiele constructies en wegen

Als gevolg van de coronacrisis hebben verschillende projecten een langere doorlooptijd dan ingeschat. Hierdoor hebben diverse werkzaamheden vertraging opgelopen. Doordat de verschillende werkzaamheden vertraagd zijn ontstaat het risico op een stuwmeer aan werkzaamheden die binnen een relatief korte termijn tegelijkertijd uitgevoerd dienen te worden.

Poptahof

Bij het opheffen van de GEM Poptahof zijn voor de werkzaamheden die de gemeente nog moet uitvoeren budgetten gealloceerd. Op 21 december 2017 heeft het college de raad hierover geïnformeerd. In totaal is voor de werkzaamheden € 2,9 miljoen gereserveerd als investering. De werkzaamheden betreffen de versterking van de as Park Poptahof - Abtswoudseweg - Mercuriusweg, de aanleg van waterverbindingen, stedenbouwkundige ontwikkelingen, inrichting van de openbare ruimte rondom Industrieweg - Röntgenweg. In 2021 is een start gemaakt met de aanleg van de watergang in Poptahof Noord.

Beheerplan groen en water

Als gevolg van de coronacrisis hebben verschillende projecten een langere doorlooptijd dan ingeschat. In veel van deze projecten is groen één van de onderdelen. Door de vertraging van de projecten is ook een vertraging zichtbaar in de besteding van de investeringen.

Rioolvervanging en voorziening vervanging riolering

Op verschillende locaties in Delft is gewerkt aan de vervanging van de riolering. Waar mogelijk worden de werkzaamheden gecombineerd met groen, wegen, waterberging en andere werkzaamheden. Hierdoor vergen de betreffende projecten mede in combinatie met Covid-19 een langere voorbereidings- en uitvoeringstijd.

Beheerplan openbare verlichting, OV Toon frequent en uithuizen Stedin

De werkzaamheden aan OV Toon frequent zijn afgerond. Bij het uithuizen van de installaties uit de technische ruimtes van Stedin is een stijging van de kosten zichtbaar als gevolg van de gestegen grondstofprijzen, de uitrol van het aantal uithuizingen ligt op schema. Ook is de openbare verlichting verder voorbereid op de toekomst door het ingebruik nemen van lichtmetingen.

Verkeersvoorzieningen

De overbesteding betreft de vervanging van de verkeersregelinstallatie op het Poortlandplein in 2020 die door late facturatie in 2021 geland zijn.

Waterberging & Stedelijke vernieuwing

De investeringsbudgetten voor waterberging en stedelijke vernieuwing zijn gekoppeld aan de uitvoering van integrale projecten waarbij werkzaamheden voor zover mogelijk gecombineerd worden. Mede als gevolg van corona vragen deze projecten een langere voorbereidingstijd dan vooraf ingeschat.

Steunpunt Delfgauw

Het steunpunt is in gebruik genomen. De investering kan afgesloten worden na de laatste verrekening met Rijkswaterstaat.

Bomenwijk Vestia

In 2020 is begonnen met de voorbereidingen van het project (engineering/ bodemonderzoek/ rioolontwerp). In 2021 zijn de rioleringswerkzaamheden uitgevoerd, in 2022 wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht, afgestemd op het bouwplan van Vestia.

Tramlijn 19 / Sebastiaansbrug

De bouw van de Sebastiaansbrug is in 2020 afgerond, in 2021 zijn nog enkele restpunten uitgevoerd. De eindafrekening zal in 2022 plaatsvinden. Met de MRDH en de TU Delft zijn afspraken gemaakt over het tracé en de uitvoeringswijze van tramlijn 19. In 2022 wordt gestart met de aanleg.

Gelatinebrug & verplaatsen loswal

In 2021 zijn alleen voorbereidingskosten gemaakt. Door de complexe opgave duurt de voorbereiding langer. De eindplanning is mede afhankelijk van de verplaatsing van de loswal door de provincie Zuid-Holland. De planning van beide projecten moet afgestemd worden. De bouw van de brug is voorzien in 2025.

Van Foreestplein

De vernieuwing van het Foreestplein fase 1 is uitgevoerd. Bij toekomstige herinrichting van het plein zullen de positieve resultaten van de ‘pilot stippen en spelaanleidingen’ meegenomen worden. Omdat bij toekomstige aanpassingen de huidige sportfunctie mogelijk verdwijnt, wordt nu al gekeken naar alternatieven.

Tractie

In 2021 is naast een viertal voertuigen ook de volledige tractie ten behoeve van de gladheidsbestrijding vervangen. De aanbesteding van de nieuwe tractie en de aanbesteding van de gladheidsbestrijding zelf, is reden geweest om te kiezen voor een andere manier van gladheidsbestrijding. Niet meer curatief strooien maar preventief, van droog naar nat strooien.

Openbare ruimte bovenplanse voorzieningen

Dit budget is gereserveerd voor de aanpassing van de Kruithuisweg ter hoogte van de aansluiting van Campus-Zuid, en maakt onderdeel uit van de met de TU Delft afgesloten anterieure overeenkomst behorende bij het bestemmingsplan Campus-Zuid.

Bovenwijkse voorzieningen (Schieoevers)

Voor de beoogde ontwikkeling en transformatie van Schieoevers worden investeringen in bovenwijkse voorzieningen aangelegd. Deze investeringen worden gedeeltelijk bekostigd met cofinanciering en bijdragen van ontwikkelaars. In 2021 vonden nog geen investeringen plaats ten laste van dit budget.

Voorstellen tot afrekening van het rekeningresultaat

Voorstellen tot afrekening van het rekeningresultaat

Bedragen x € 1000

Storting / Lasten

Onttrekking / Baten

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling - Kostenverhaal bovenwijkse vooorzieningen

8.300

Totaal afrekening bestemmingsreserve:

8.300

-

Toelichting

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling - Kostenverhaal Bovenwijkse voorzieningen

In 2021 heeft de gemeenteraad de Nota Kostenverhaal Delft 2021 vastgesteld. Hiermee zijn (financiële) kaders vastgesteld voor het verhalen van de kosten van investeringen die horen bij de verstedelijkingsopgave van de stad. Het gaat hierbij enerzijds om ‘bovenwijkse voorzieningen’ en anderzijds om ‘ruimtelijke ontwikkelingen’. De investeringen in bovenwijkse voorzieningen betreffen de vergroting van de rioolcapaciteit. Uitgangspunt is dat de kosten hiervoor volledig worden gedekt via kostenverhaal. Bij ruimtelijke ontwikkelingen gaat het om investeringen gerelateerd aan mobiliteit of in de openbare ruimte (bijvoorbeeld wegen, tunnels en parken). Deze kosten kunnen maar deels worden gedekt via kostenverhaal. Ook de al bestaande stad Delft profiteert namelijk van deze investeringen, wat betekent dat de gemeente het grootste deel van de kosten zal moeten dragen.

Voor de investeringsopgave voor de riolering is circa € 10,3 miljoen nodig tot 2030 (zonder indexering). Op basis van de nota kostenverhaal is er nu voor circa € 2 miljoen dekking. Het resterende bedrag voor riolering van € 8,3 miljoen dient nog voorgefinancierd/gedekt te worden. Andere toekomstige bijdragen vanuit toerekening aan de beoogde nieuwbouwprojecten worden hierop later in mindering gebracht. Bij de jaarrekening 2021 wordt voorgesteld om het bedrag van € 8,3 miljoen te storten in de, bij de vaststelling van de nota Kostenverhaal, ingestelde bestemmingsreserve Ruimtelijke ontwikkeling – Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen. In 2022 zullen vervolgens investeringsvoorstellen worden voorbereid voor het vergroten van de rioolcapaciteit.

De investeringen zijn onder andere ten behoeve de vergroting van gemaal Zuidplantsoen, Slauerhofflaan en de collecteurleiding. Hiervoor zullen investeringsvoorstellen worden voorbereid in 2022. Voor zover deze uitbreiding niet (tijdig) verhaald kan worden, leidt dit tot een aanvullende investeringsopgave waarvoor dekking moet worden gevonden in het begrotings- en meerjarenbeeld. Daarom is het voorstel om nu middelen te reserveren en te storten in bestemmingsreserve Ruimtelijke ontwikkeling - Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen. Deze reserve is met de vaststelling van de nota Kostenverhaal (raadsbesluit juli 2021) ingesteld.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media