Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Jaarverslag
  • Staat van de gemeente
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente

Staat van de gemeente

De provincie Zuid-Holland heeft met alle Zuid-Hollandse gemeenten een bestuursovereenkomst gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over het interbestuurlijk toezicht. De overeenkomst geeft invulling aan het interbestuurlijke toezicht in de wet Generalisering Generiek Toezicht. Uitgangspunten van deze wet zijn: transparantie, efficiency en een heldere taakverdeling tussen de verschillende bestuurslagen. Binnen dit kader is afgesproken dat de gemeente in het jaarverslag informatie verschaft over de beleidsterreinen (‘toezichtdomeinen’) waarvoor de provincie het bevoegd gezag is: financiën, ruimtelijke ordening, huisvesting verblijfsgerechtigden, omgevingsrecht, externe veiligheid en archief- en informatiebeheer. Op basis van de informatie bepaalt de provincie haar toezichtsregime.

In het overzicht hierna geeft het college per toezichtsdomein aan of – gelet op het bij de bestuursovereenkomst opgenomen toezichtkader – het thema geheel op orde is (groen), op één of enkele aspecten na (oranje) of op meerdere aspecten niet op orde is (rood).

Interbestuurlijk toezicht

Financiën

Oranje

Toelichting

Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht in de begroting 2022 en/of het laatste jaar van de meerjarenraming 2023-2025.

De Programmabegroting 2022-2025 is in 2025 structureel in evenwicht. De financiële positie van de gemeente blijft evenwel fragiel.

Is er reden voor extra aandacht?

Ja

Hier wordt binnen de gemeente onder meer invulling aangegeven door het bewaken van opvolging van reeds opgenomen taakstellingen en het volgen van (en tijdig anticiperen op) nieuwe financiële ontwikkelingen.

Ruimtelijke ordening

Groen

Toelichting

De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland.

Evenals vorig jaar groen.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Omgevingsrecht
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Milieu, Bouwen en Wonen

Groen

Toelichting

Voor zowel de milieutaken als de bouw- en woningtoezichtstaken beschikt uw gemeente over een actueele uitvoerings- en handhavingsstrategie. De raad is binnen trwee maanden na vaststelling ervan hierover geïnformeerd.
Het uitvoeringsprogramma 2021 is voor 1 februari 2021 door het college van B&W vastgesteld en de raad is hierover voor 15 juli 2021 geïnformeerd.
De evaluatierapportage 2020 is voor 15 juli 2021 door het college van B&W vastgesteld en de raad is hierover voor 1 oktober 2021 geïnformeerd.

VTH-Jaarplan Wabo 2021 (evaluatie 2020 en uitvoeringsprogramma 2021):
Vastgesteld door B&W 26-01-2021
Raad geïnformeerd 28-01-2021.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Monumentenzorg

Groen

Toelichting

De gemeente heeft een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan (rijks)monumenten op grond van de Monumentenwet en de samenstelling is deskundig.

Ja, de gemeente beschikt over een Adviescommissie Omgevingskwaliteit (AOK).

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Archief- en informatiebeheer

Oranje

Toelichting

Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde

Over 2021 is de gemeente Delft redelijk adequaat (oranje) in haar archief- en informatiebeheer. De uitvraag van informatie heeft ook dit jaar centraal en decentraal plaatsgevonden. Door deze decentrale uitvraag is meer inzicht in het informatiebeheer ontstaan. Sinds 2019 is er een zichtbare verbetering gaande binnen het informatiebeheer van de gemeente. Veel aanbevelingen zijn opgepakt, onder andere in gemeentebrede projecten. Wel blijven een aantal aandachtspunten aanwezig die geadresseerd dienen te worden. Dit zijn onder andere het verkrijgen van inzicht in de (archiefwaardige) informatie in decentrale (vak)applicaties en naleving van bewaartermijnen voor de informatie in deze applicaties. Verder vindt conversie of migratie niet altijd volgens het vastgestelde beleid plaats en is er een achterstand in het overbrengen van analoge archiefbescheiden van de voormalige gemeentelijke musea naar de archiefbewaarplaats.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Huisvesting Vergunninghouders

Oranje

Gevraagde informatie

Stand van zaken

Voorsprong/achterstand per 1 januari 2021

Voorsprong 12

Fase interventieladder op 1 januari 2021

2

Taakstelling eerste halfjaar 2021

80

In het eerste halfjaar 2021 gehuisveste vergunninghouders

54

Voorsprong/achterstand per 1 juli 2021

Achterstand 14

Fase interventieladder op 1 juli 2021

Taakstelling tweede halfjaar 2021

65

In het tweede halfjaar 2021 gehuisveste vergunninghouders

69

Voorsprong/achterstand per 31 december 2021

Achterstand 10

Fase interventieladder op 31 december 2021

Informatie ophalen en valideren

De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand

Toelichting

De gemeente Delft bevindt zich per 1 oktober 2021 op trede 2 van de interventie ladder ‘informatie opvragen en valideren’ Begin december heeft er een gesprek plaats gevonden met de provincie. Tijdens het gesprek is de stand van zaken besproken rondom de taakstelling.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

De bovengenoemde achterstand van 10 per 31 december is (bij invullen van dit format in januari 2022) al ingelopen. Bij een (ogenschijnlijke) achterstand op de exacte peildatum kunnen administratieve oorzaken een rol spelen; bijv. doordat het COA een achterstand heeft in het administratief verwerken van huisvestingen.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media