Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Programma-verantwoording
  • Solide maatschappelijke basis
  • Wat heeft het gekost?
  • Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
  • Samenwerking
  • Wat heeft het gekost?
  • Overzicht van belangrijkste wijzigingen bij de programma's

Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Solide maatschappelijke basis

Baten

5.952

4.401

7.058

6.570

-488

Lasten

47.691

42.273

49.437

47.617

1.819

Saldo Solide maatschappelijke basis

-41.739

-37.872

-42.379

-41.047

1.331

Het resultaat wijkt € 1.331.000 af ten opzichte van de begroting.

Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak

I/S

R/O

Totaal

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Bedragen x € 1.000

Media

I

R

-214

-214

-

-

-

Gezond en wel

I

R

81

223

-143

-

-

Onderwijsondersteuning

I

R

208

1.492

-1.284

-

-

Onderwijshuisvesting

I

R

-853

-934

81

-

-

Onderwijshuisvesting (coronacrisis)

I

R

-99

-

-99

-

-

Cultuurpresentatie (coronacrisis)

I

R

83

83

-

-

-

Museum Prinsenhof Delft

I

R

111

-

111

-

-

Museum Prinsenhof Delft (coronacrisis)

I

R

85

-

85

-

-

Erfgoed

I

R

469

376

93

-

-

Ruimtelijke visie Prinsenhof/Agathaplein

I

R

-493

-493

-

-

-

Sportaccommodaties

I

R

1.311

762

549

-

-

Sportaccommodaties (coronacrisis)

I

R

-115

-

-115

-

-

Overig

I

R

757

524

233

-

-

Totaal

1.331

1.819

-488

-

-

Toelichting

Media

De hogere lasten van € 214.000 zijn veroorzaakt doordat een deel van de subsidie 2020 aan DOK pas in 2021 is uitbetaald. De subsidie 2021 is wel volledig in 2021 betaald.

Gezond en Wel

Op een specifieke uitkering voor het Sportakkoord is minder uitgegeven dan van het Rijk ontvangen is. Middels een balansboeking blijft op basis van de bestedingsregels voor de specifieke uitkering een bedrag van € 192.000 beschikbaar voor besteding in 2022. Verder is sprake van een voordeel op overige posten, hetgeen tot een batig saldo van € 81.000 leidt.

Onderwijsondersteuning

Ten behoeve van het onderwijsachterstandenbeleid ontvangt de gemeente € 3 miljoen van het Rijk, waarvan ruim € 2,6 miljoen is besteed. De beperkingen van Covid-19 hebben invloed gehad op de vergroting van toeleiding en het bereik van peuters. De niet bestede middelen van deze specifieke uitkering blijven op basis van de bestedingsegels door middel van een balansboeking beschikbaar voor de jaren 2022 en verder. Daarmee is het resultaat voor de exploitatie 2021 per saldo neutraal. Het gemeentelijk budget van € 232.000 voor voorschoolse voorzieningen voor peuters is niet ingezet, in verband met voldoende beschikbare rijksmiddelen OAB (Onderwijs Achterstanden Beleid) in 2021.

In 2021 zijn bij de nieuwe Voortijdig School Verlaten-beleidsperiode (VSV: 21/24) minder structurele middelen beschikbaar door een bezuiniging van het Rijk in 2019. Deze bezuiniging is in de regio Haaglanden in 2019 en 2020 opgevangen door beschikbare reservemiddelen. In 2021 hebben de gemeenten via centrumgemeente Den Haag naast de structurele middelen ook incidentele middelen ontvangen. Dit betreft restant reservemiddelen uit 2020 en coronamiddelen.

De coronamiddelen zijn ingezet voor extra begeleiding aan dak- en thuisloze jongeren richting opleiding/werk. De binnen deze specifieke uitkering niet bestede middelen van € 152.000 blijven op basis van de bestedingsregels middels een balansboeking beschikbaar voor de beleidsjaren 2022-2024.

In 2021 is € 118.000 meer besteed aan leerlingenvervoer. Uit een nadere analyse blijkt dat deze stijging door een aantal verschillende factoren komt. Onder meer door indexatie stijging van het aantal leerlingen, kostenverhogende elementen per 2020 door eisen bij de aanbesteding na overleg met scholen/ouders en brancheorganisatie, hogere inschrijvingen qua tarieven op sommige percelen door nieuwe marktomstandigheden en overige specifieke omstandigheden (zoals het overplaatsen van een klas leerlingen in het speciaal onderwijs). Hierdoor zijn de kosten voor leerlingenvervoer fors toegenomen.

De beschikbare coronamiddelen voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zijn deels in december 2021 ontvangen. Hiervan is € 743.000 nog niet besteed. Het niet-bestede bedrag is door middel van een balansboeking op basis van de bestedingsregels van deze specifieke uitkering beschikbaar gebleven voor besteding in 2022 en 2023.

Onderwijshuisvesting

Het verschil op de lasten van Onderwijshuisvesting is € 934.000 negatief en wordt veroorzaakt door:

  • Afwaardering Tanthof Scholencomplex: In 2021 is de haalbaarheidsstudie van de Groene Campus afgerond. Door college is besloten dat er geen 3 scholen op een centrale plek worden gerealiseerd. Alle uitgaven die betrekking hadden op deze haalbaarheids-/ verdiepingsstudie kunnen vanwege de betreffende regelgeving niet (meer) worden geactiveerd omdat zij niet tot een investering hebben geleid. Deze uitgaven moeten dan ook direct als verlies worden genomen.
  • Gymlokalen: In tegenstellig tot wat bij de Najaarsnota 2021 werd verwacht, is een groter deel van de werkzaamheden inzake achterstallig en regulier onderhoud alsnog uitgevoerd in 2021. Daarbij was nog een extra dotatie benodigd ten gunste van de voorziening.
  • Overig: Dit betreft een verzameling van overige niet-materiële afwijkingen.

Onderwijshuisvesting - huurderving gymlokalen (coronacrisis)

De huurinkomsten van de gymlokalen werden eerder voor 100% betrokken bij de regeling ‘Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties Covid-19’ van het Rijk, zijnde de Binnensport. Gebleken is dat het deel van de huurinkomstenderving betreffende bewegingsonderwijs hier niet opgevoerd kan worden. Het gaat hier om gebruiksgebonden huur, welke deels is weggevallen doordat bewegingsonderwijs beperkt mogelijk was. Voorgesteld wordt een bedrag van € 99.000 alsnog te onttrekken uit de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis.

Cultuurpresentatie (coronacrisis)

Het voordeel wordt veroorzaakt doordat het eenmalige budget voor de makersregeling niet geheel besteed is. We stellen voor om € 83.000 terug te storten in de reserve Maatregelen coronacrisis.

Museum Prinsenhof (waarvan € 85.000 coronacrisis)

Museum Prinsenhof heeft een voordeel van € 48.000 op de kosten. Op de baten is een voordeel van € 196.000. De kosten van aankopen (€ 326.000) alsmede de daartoe van derden ontvangen bijdragen (€ 276.000) moeten echter nog verrekend worden met de reserve. We stellen voor om per saldo € 50.000 te onttrekken aan de reserve Cultureel erfgoed.

Verder wordt het voordeel op de baten voor € 85.000 veroorzaakt door een niet geheel benodigd gebleken aframing op de baten via de reserve Maatregelen coronacrisis, die daarin teruggestort zal worden.

Daarnaast is het eenmalige budget van € 100.000 voor archiefbewerking van stukken nog niet besteed, aangezien hier pas in december mee is gestart. Voorgesteld wordt dit bedrag te storten in de reserve Cultureel erfgoed en dat daar in 2022 weer aan te onttrekken voor dit doel.

Erfgoed

Het positieve resultaat van € 376.000 op de lasten en € 93.000 op de baten wordt veroorzaakt door enerzijds meer opbrengsten voor geleverde diensten en de ontvangst van een provinciale subsidie voor Monumentenzorg en anderzijds uitgestelde kosten/werkzaamheden ten behoeve van de implementatie van een nieuw archief collectiebeheersysteem (vanwege een vertraagde aanbesteding) en lagere personeelskosten door nog niet ingevulde vacatures. De niet bestede middelen van de provinciale subsidie zijn op basis van de bestedingsregels van deze subsidie naar de balans geboekt, zodat besteding in 2022 kan plaats vinden.

Ruimtelijke visie Prinsenhof / Agathaplein

De gemaakte kosten betreffen de afronding van de definitiefase (€ 176.000) en de start van de Voorontwerpfase (€ 317.000). In de begroting is uitgegaan van een investeringskrediet. De kosten komen echter niet voor activering in aanmerking. De kosten worden overeenkomstig het raadsbesluit onttrokken aan de reserve Dekking kapitaallasten.

Sportaccommodaties

Het verschil op de lasten van Sportaccommodaties is € 762.000 positief en wordt veroorzaakt door:

  • Kostprijsverhogende BTW: Vanaf 1 januari 2019 kunnen gemeenten als gevolg van het btw-sportbesluit de btw op kosten gerelateerd aan sport niet meer verrekenen via de fiscus. Voor de extra kosten kunnen gemeenten een aanvraag voor compensatie indienen bij het Rijk. Zie hieronder ook de toelichting op de baten.
  • Beheer en onderhoud sportaccommodaties (Buitensport): In 2021 zijn op sportpark Brasserskade de eerste twee grassmastervelden omgebouwd naar kunstgrasvelden. Deze uitgave bestond zowel uit een investeringsdeel als onderhoudsdeel. Na realisatie kon een aanzienlijk groter deel aangemerkt worden als investering in plaats van onderhoud en hoeft er minder onttrokken te worden uit de reserve. Daarbij is op het onderhoudsdeel, vanwege de lagere aanbesteding dan vooraf geraamd, extra voordeel behaald.
  • Subsidies binnensport: Dit verschil wordt veroorzaakt doordat het 1e kwartaal 2021 niet is afgerekend. Omdat er na declaratie wel recht op deze subsidie bestaat, zal dit in 2022 alsnog verrekend worden. Dit zal vervolgens bij de Kaderbrief 2022 worden gemeld.
  • Overig: Dit betreft een verzameling van overige niet-materiele afwijkingen.

Het verschil op de baten van sportaccommodaties in bovenstaande tabel van afgerond € 549.000 wordt veroorzaakt door:

  • Rijksbijdrage Specifieke uitkering Sportaccommodaties: Vanaf 1 januari 2019 kunnen gemeenten als gevolg van het btw-sportbesluit de btw op kosten gerelateerd aan sport niet meer verrekenen via de fiscus. Voor de extra kosten kunnen gemeenten een aanvraag voor compensatie indienen bij het Rijk.
  • Overig: Dit betreft een verzameling van overige niet-materiële afwijkingen.

Sportaccommodaties - huurderving binnensport (coronacrisis)

De tegemoetkoming op grond van de Beleidsregel Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties Covid-19, is lager vastgesteld dan het verleende bedrag. Een aantal organisaties, waarvan de huur is kwijtgescholden, bleek achteraf niet te voldoen aan de definitie van ‘amateursportorganisatie’ zoals gesteld in de onderhavige Beleidsregel. Daarbij speelt een administratieve achtergrond, zoals (het invullen van) een KvK-nummer. Daarover is door de gemeente geoordeeld dat de betrokken verenigingen niet (achteraf) de dupe zouden mogen worden. Verder blijkt voor een tweetal huurders in eerste instantie een dubbele tegemoetkoming te zijn aangevraagd. De gemeente had hen meegenomen in haar aanvraag, terwijl zij ook rechtstreeks een TVS-aanvraag hadden ingediend. Op dit punt wordt de mogelijkheid van terugvordering nader bezien. Voor het kalenderjaar 2021 wordt voorgesteld een bedrag van € 115.000 alsnog te onttrekken uit de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis.

Investeringen

Solide maatschappelijke basis

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2020

Beschikbaar vanaf
1-1-2021

Begroot 2021

Realisatie 2021

Jaar van start en gereed

Investeringsplan

Librijn, Maria Duystlaan

4.411

587

3.824

250

142

2018-2023

Praktijkschool Grotius

7.318

7.341

-23

-7

2018-2021

Stanislas, Krakeelpolderweg

700

127

573

573

2020-2022

Sportzaal Tanthof - bewegingsonderwijs

407

407

407

2021-2022

Binnen- en buitensport

1.500

53

1.447

150

64

2020-2023

Onderwijshuisvesting IGVO t.l.v. reserve

10.000

179

9.821

700

340

2020-2024

Onderwijshuisvesting - Tanthof complexen

6.700

100

6.600

250

2020-2025

Tijdelijke huisvesting Gebouw Het Kristal

1.557

1.557

2022-2022

Nieuwbouw Aart v/d Leeuwlaan 12-14

11.650

322

11.328

700

12

2022-2023

Poptahof

2.556

2.556

2020-2023

Aankoop woningen Schoolstraat 1 en 3 alsmede Oude Delft 177 - beheer voor 5 jaar*

950

280

670

670

649

2019-2021

Subtotaal investeringsplan

47.749

8.989

38.760

3.700

1.200

Bedrijfsmiddelen

Sportpark Kruithuisweg

259

4

255

255

6

2020-2022

Kruithuisweg*

4.100

4.100

137

11

2020-2022

Sportpark Brasserskade

1.099

1.099

1.062

1.108

2020-2021

Sportpark Pauwmolen

255

255

2021-2021

Sportpark Kerkpolder

157

157

2020-2021

Sportpark Tanthof

113

113

27

2022-2023

Sportaccomodaties KN2021

9.700

9.700

50

2022-2024

Biesland*

700

15

685

685

118

2020-2022

Voorhof*

250

7

243

243

2020-2022

Museum presentaties

660

91

569

129

diverse

Beveiliging Prinsenhof

1.086

89

997

100

112

diverse

Archeologie - Kluizenaarsbocht

50

50

25

2020-2024

Rietveldtheater

1.113

41

1.072

52

55

2020-2022

Ontwerp Museum Prinsenhof Delft

200

200

200

2020-2021

Voorbereiding en ontwerp Prinsenhof

3.492

3.492

1.048

2021-2023

Subtotaal bedrijfsmiddelen

23.234

247

22.987

4.013

1.410

Totaal investeringen

70.983

9.236

61.747

7.713

2.610

Toelichting

Investeringsplan

Algemeen onderwijsprojecten

Voor alle onderwijsprojecten geldt dat deze duurder uitvallen dan het normbudget. De belangrijkste oorzaken zijn de kosten die moeten worden gemaakt om te voldoen aan de eigen gemeentelijke eisen (klimaatadaptie, natuurinclusief bouwen) en de prijsindexatie. Daarnaast is de norm voor onderwijsgebouwen nu nog BENG. Deze gebouwen worden neergezet voor een periode van 60 jaar. De landelijke plannen om in 2050 aardgasvrij en energieneutraal te zijn, vallen dus in deze periode. Het is dan ook noodzakelijk om voor de gebouwen die nu worden neergezet, hiermee rekening te houden. Ook dat werkt een verhoging van de bouwkosten in de hand. Zie hiertoe ook het risico “Prijsstijgingen onderwijshuisvesting” in het risicoprofiel, verderop in dit jaarverslag.

Librijn, Maria Duystlaan (Jan Vermeerschool)

Op basis van het concept definitief ontwerp is een raming opgesteld. Met de werkgroep wordt gezocht naar optimalisatie en mogelijke bezuinigingen.

Stanislas Krakeelpolderweg

De werkzaamheden zijn in 2021 uitgevoerd. De declaratie met verantwoording is begin 2022 ingediend.

Sportzaal Tanthof – bewegingsonderwijs

Met de eigenaar van de sporthal, gebruiker en gemeente worden afspraken gemaakt over budget, opdrachtgeverschap en planning. De werkzaamheden worden in 2022 uitgevoerd.

IGVO

Op basis van de planning is een inschatting gemaakt van de kosten van de adviseurs. Door een langer ontwerpproces wordt een deel van de advies en ontwerp werkzaamheden later (in 2022) uitgevoerd.

Tanthof scholen

In 2021 is de haalbaarheidsstudie van de Groene Campus afgerond. In 2022 neemt het college een nieuw besluit over de locaties voor de nieuwbouw van de scholen in Tanthof.

ISK / Pleysier college (Aart van der Leeuwlaan)

In 2021 is het planuitwerkingskader opgesteld waarin ook rekening is gehouden met de mogelijkheid voor een hulpwarmtecentrale voor de warmtetransportleiding op hetzelfde kavel. Verder is er hard gewerkt aan het concept voorlopig ontwerp. Dit is zo goed als gereed maar is nog optimalisatie nodig om het plan en de beschikbare middelen in lijn te brengen.

Bedrijfsmiddelen

Sportpark Kruithuisweg

Voor de uitplaatsing van Blue Birds diende eerst een natuurtoets te worden uitgevoerd.Die heeft in 2021 plaatsgevonden. Uitkomst hiervan is dat er geen grote belemmeringen zijn. In 2022 wordt met het vervolg gestart. Doordat deze ontwikkeling al enige tijd duurt, zullen de bestaande velden waarschijnlijk nog een keer onderhoud moeten hebben.

Sportpark Brasserskade

In 2021 zijn op sportpark Brasserskade de eerste twee grassmastervelden omgebouwd naar kunstgrasvelden. Deze uitgave bestond zowel uit een investeringsdeel als onderhoudsdeel.

Sportpark Biesland

In 2021 zijn de plannen voor de realisatie van een tweede rugbyveld op Sportpark Biesland verder uitgewerkt. En is het aanbestedingstraject doorlopen. Begin 2022 starten de werkzaamheden.

Sportpark Voorhof

In 2021 is onderzocht of het toevoegen van urban sports aan de skatevoorziening De Middenberm mogelijk was. Dit is niet het geval. Met de gebruikers is een proces afgestemd om te komen tot ontwerpen voor een nieuwe voorziening.

Museumpresentaties

De investering museumpresentaties betreft de vervanging ten behoeve van het periodiek aanpassen van de museale inrichting, zowel voor de vaste collectie als de tentoonstellingen. 

Beveiliging Prinsenhof

Dit betreft de periodieke vervanging om de beveiliging van museum Prinsenhof Delft bij de tijd te houden. 

Archeologie - Kluizenaarsbocht

Dit betreft de periodieke vervanging van apparatuur. De geplande investering om de meetapparatuur te vervangen is uitgesteld tot 2022, omdat de huidige apparatuur nog naar behoren functioneert. 

Ontwerp Museum Prinsenhof Delft

De in 2021 gemaakte kosten komen niet voor activering in aanmerking. Het investeringsbudget is daarom niet besteed.

Rietveldtheater

De verbouwing van het Rietveldtheater is vertraagd. Hierdoor zijn er tot op heden nog geen activeerbare kosten gemaakt die ten laste van het budget komen.

Voorstellen tot afrekening van het resultaat

Voorstellen tot afrekening van het rekeningresultaat

Bedragen x € 1000

Storting / Lasten

Onttrekking / Baten

Reserve Beleid en Uitvoering - Aanvulling onderhoud sportvelden

800

Reserve Onderwijshuisvesting - Aanvulling onderhoud gymzalen

80

Reserve Cultureel erfgoed Delft - Archiefbewerking Musueum Prinsenhof

100

Reserve Cultureel erfgoed Delft - Cultuuraankopen Museum Prinsenhof)

276

326

Reserve Dekking Kapitaallasten - Visie naar Ontwerp Museum Prinsenhof

493

Totaal afrekening bestemmingsreserve:

1.256

819

Toelichting

Reserve Beleid en Uitvoering - Aanvulling onderhoud sportvelden

Met de toename van het aantal kunstgrasvelden in Delft (en de hiermee samenhangende hogere renovatiekosten) en de bijstelling van het Beheerplan Sport is het noodzakelijk om rekening te houden met extra benodigde middelen voor 2022 en verder. Voorgesteld wordt om hiervoor een extra bedrag van € 800.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Beleid en uitvoering.

Reserve Onderwijshuisvesting - Aanvulling onderhoud gymzalen

Tijdens het herstellen van het achterstallig onderhoud en op basis van de meerjarenonderhoudsplannen is gebleken dat ten behoeve van het toekomstig onderhoud aan de gymzalen het noodzakelijk is om rekening te houden met extra benodigde middelen in 2022 en verder. Voorgesteld wordt om hiervoor een bedrag van € 80.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve. De reserve zal voorts dienen om kosten op te vangen van onderhoud van de schoolgebouwen en gymzalen in Delft voor het primair en voortgezet onderwijs.

Reserve Cultureel erfgoed Delft - Archiefbewerking Musueum Prinsenhof

We stellen voor € 100.000 te storten in de reserve Cultureel erfgoed. Het project archiefbewerking is pas in december gestart, wat tot gevolg heeft dat het eenmalige budget in 2021 niet is besteed en de kosten in 2022 worden gerealiseerd.

Reserve Cultureel erfgoed Delft - Cultuuraankopen Museum Prinsenhof
We stellen voor om € 326.000 te onttrekken en € 276.000 te storten in de reserve Cultureel erfgoed. Per saldo een onttrekking van € 50.000. Dit in verband met gerealiseerde kunstaankopen en de externe fondsbijdragen die daarmee verband houden.

Reserve Dekking Kapitaallasten - Visie naar Ontwerp Museum Prinsenhof

Voorgesteld wordt om de kosten (€ 493.000) die gemaakt zijn in het traject 'Visie naar Ontwerp Museum Prinsenhof Delft' te dekken door een onttrekking aan de reserve Dekking kapitaallasten.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media