Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Programma-verantwoording
  • Stad en bestuur
  • Wat heeft het gekost?
  • Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
  • Samenwerking
  • Wat heeft het gekost?
  • Overzicht van belangrijkste wijzigingen in de programma's

Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Stad en bestuur

Baten

1.293

1.147

1.365

2.128

762

Lasten

8.028

7.304

8.065

7.134

930

Saldo Stad en bestuur

-6.735

-6.157

-6.700

-5.007

1.693

Het resultaat wijkt € 1.693.000 af ten opzichte van de begroting.

Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak

I/S

R/O

Totaal

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Bedragen x € 1.000

Bestuur - Vrijval pensioenvoorziening (voormalig) wethouders

I

R

1.041

604

437

Bestuur - Eindafwikkeling Stadsgewest Haaglanden

I

R

149

149

-

Bestuur - Minder fysieke bijeenkomsten (coronacrisis)

I

R

96

96

-

Bestuur -Overig

I

R

126

142

-16

-

-

Burgerzaken - Leges paspoorten en ID-kaarten (coronacrisis)

I

R

191

-152

343

-

-

Burgerzaken - Leges rijbewijzen (coronacrisis)

I

R

-169

-13

-156

Burgerzaken - Leges overig

I

R

102

-48

150

Overig

I

R

157

152

5

-

-

Totaal

1.693

930

762

-

-

Toelichting

Vrijval pensioenvoorziening (voormalig) wethouders

Door met name de gestegen rente, naast het overlijden van een rechthebbende, is in 2021 sprake van vrijval in de pensioenvoorziening voor (voormalig) wethouders van € 1.041.000. Deze voorziening is gebaseerd op een berekening van toekomstige pensioenaanspraken in lijn met de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA). Doordat een lichtelijk fluctuerende rente al een majeur effect heeft op de voorziening zijn acties in gang gezet om bij de Najaarsrapportage 2022 een beter tussentijds beeld te kunnen vormen.

Eindafwikkeling Stadsgewest Haaglanden

Eind 2021 is een bijdrage van afgerond € 149.000 ontvangen uit hoofde van de definitieve financiële afwikkeling van dit voormalig regionaal samenwerkingsverband.

Minder fysieke bijeenkomsten (coronacrisis)

Vanwege de beperkende coronamaatregelen hebben in 2021 minder fysieke bijeenkomsten in en ten behoeve van de stad kunnen plaatsvinden. Waar mogelijk is op beperkte schaal gebruik gemaakt van digitale bijeenkomsten. Dit heeft geleid tot een incidentele onderschrijding van € 96.000. Voorgesteld wordt dit bedrag in de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis te storten.

Burgerzaken - Leges paspoorten en ID-kaarten (coronacrisis)

Leges paspoorten en ID-kaarten (coronacrisis): voordeel € 191.000. Veel inwoners hebben door corona in 2020 de aanschaf van paspoorten en ID kaarten uitgesteld, tot reizen weer mogelijk was. Hierdoor ontstond een piek van extra aanvragen en daardoor meer inkomsten in het afgelopen jaar.

Burgerzaken - Leges rijbewijzen (coronacrisis)

Nadeel € 169.000. Bij deze afwijking speelt onder meer een rol dat in EU-verband de geldigheidsduur van rijbewijzen in 2020 vanwege de coronacrisis werd verlengd. Om die reden werden de begrote baten in 2020 met € 100.000 verlaagd en in de begroting 2021 met hetzelfde bedrag verhoogd (raadsbesluit 5 november 2020 over de 2e financïële coronarapportage). Het veronderstelde doorschuifeffect is niet bewaarheid geworden: de legesinkomsten in 2021 zijn lager dan begroot, met name door het voorduren van de beperkingen van corona in het afgelopen jaar (het niet kunnen of willen nemen van autorijlessen in coronatijd). In de tweede helft van 2021 zijn deze nog wel deels ingelopen, maar de achterstand in vergelijking met andere jaren is gebleven.

Voor deze twee coronagerelateerde effecten bij Burgerzaken wordt dan ook afrekening met de bestemmingsreserve Maatregelen coronacrisis voorgesteld.

Investeringen

Stad en bestuur

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2020

Beschikbaar vanaf
1-1-2021

Begroot 2021

Realisatie 2021

Jaar van start en gereed

Bedrijfsmiddelen

KCC Investeringen

141

141

2022-2022

Meubilair

250

47

203

50

31

diverse

Herinrichting raadszaal (2024)

353

353

-

2024-2024

Subtotaal bedrijfsmiddelen

744

47

697

50

31

Totaal investeringen

744

47

697

50

31

Toelichting

KCC investeringen

Door corona is gekozen om de selfservicezuilen nog niet te vervangen. In 2021 in een onderzoek gestart om te onderzoeken of de selfservicezuilen terug moeten komen of niet. in 2022 zal hier meer duidelijkheid over zijn.

Herinrichting raadzaal (2024)

Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2022-2025 heeft de raad ingestemd met het amendement Herinrichting raadszaal. Dit amendement schroeft de geplande investering voor 2024 van € 353.000 terug naar € 150.000. Een eventuele herinrichting van de raadszaal kan wachten tot na 2030.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media