Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
Bereikbare en leefbare stad | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand: 2019 | Stand: 2020 | Stand: 2021 | Streven: 2022 | Resultaat: | ||
Klantwaardering bereikbaarheid | 7,4 | * | 7,7 | 7,1 | ||
% Auto verplaatsingen | 20% | * | 18% | Minder auto | ||
% Fiets verplaatsingen | 46% | * | 42% | Meer fiets | ||
% OV verplaatsingen | 2% | * | 1% | Meer OV | ||
% Lopen verplaatsingen | 27% | * | 33% | Meer lopen | ||
* Door de covid19-pandemie is er in 2020 geen onderzoek gedaan naar verplaatsingen. |
Toelichting
- Klantwaardering bereikbaarheid: Uit de Omnibusenquête blijkt de burgerwaardering voor de bereikbaarheid van de stad een hogere score op te leveren ten opzichte van 2019.
- % verplaatsingen: Als gevolg van de coronamaatregelen (thuiswerken, gedeeltelijke lockdowns in het (hoger) onderwijs) zijn er minder woon-werkverplaatsingen per auto, fiets en het OV opgetreden. Wandelen is hierdoor juist toegenomen. Monitoring van verplaatsing blijft belangrijk om het langetermijneffect in beeld te hebben.
Samenvatting
Het Mobiliteits Programma Delft 2040 (MPD) is aangenomen door de gemeenteraad. Het MPD en de Uitvoeringsagenda zetten in op de mobiliteitstransitie. Dit houdt in dat we het mobiltilteitssysteem willen veranderen en aansturen op aanpassing van onze mobiliteitskeuzes. De ruimte voor de infrastructuur in de stad wordt beter benut door voorrang te geven aan schone, slimme en veilige mobiliteit die de ruimte efficiënt gebruikt. Daarnaast is de openbare ruimte ook nodig voor de aanpak van andere opgaven zoals voldoende groen, klimaatadaptatie en spelen.
Om de voetganger in de binnenstad de ruimte te geven is een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte noodzakelijk. Via een eerste participatieronde zijn de voorbereidingen voor een gefaseerde uitbreiding van het autoluw-plusgebied in het zuidwestelijke deel van de binnenstad gestart.
Behalve de voetganger accommoderen we ook de fietser. We hebben voorbereidingen getroffen en verbeteringen aangebracht aan fietspaden en fietsroutes om de (binnen)stad en het buitengebied beter bereikbaar te maken. Door een fijnmaziger fietsnetwerk creëren we meer ruimte voor de fiets. Om te voorzien in de fietsparkeeropgave is aanvullend budget vereist.
CO2-reductie
De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) heeft de ambitie om in 2025 tot 30% minder CO2 uit te stoten dan in 2016. De adaptieve agenda van het MPD draagt hieraan bij, bijvoorbeeld door deelmobiliteit mogelijk te maken als onderdeel van de parkeeropgave bij nieuwbouw en door meer ruimte te bieden aan fiets- en voetgangersverkeer. In MRDH-verband werken we onder andere aan plannen voor de realisatie van twee metropolitane fietsroutes. Daarnaast wordt beleid opgesteld vanuit het Nationaal Toekomstbeeld Fiets en een regionaal beleid voor deelmobiliteit.
Voor een groot deel is de reductie afhankelijk van Rijksbeleid. Ook is verandering van gedrag bij de reiziger van belang om te komen tot minder autoritten of een duurzamere manier van reizen. Als Delft werken we aan het scheppen van de juiste voorwaarden voor ander reisgedrag.
Openbaar vervoer - OV
Vanwege corona ontvingen OV-bedrijven zowel een beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk als een reguliere subsidie van de MRDH. Om de financiën sluitend te krijgen is het Transitieprogramma Corona&OV door de MRDH opgesteld, onder andere door met het doel te zoeken naar mogelijkheden om in de eigen bedrijfsvoering te besparen.
De eerste vooroverleggen over aanpassingen aan tramlijn 1 voor de ingebruikname van nieuw materieel zijn gestart. De verplaatsing van de tramhalte naar een locatie ter hoogte van de voetgangersoversteek halverwege de Martinus Nijhofflaan wordt hierin meegenomen.
Met de MRDH en de TU Delft zijn afspraken gemaakt over de definitieve uitvoeringswijze en het trace van tramlijn 19. Het streven is dat tramlijn 19 eind 2023 in gebruik genomen kan worden. Tot de ingebruikname van tramlijn 19 rijden er bussen op het traject. Regionale busverbindingen blijven ook na de ingebruikname operationeel voor goede verbindingen met het gebied TU Delft Campus Zuid.
Parkeren - Kosten baten parkeren
Met de parkeertransitie zien we een verschuiving van geparkeerde auto's op straat naar parkeergarages. Dit is goed zichtbaar in de binnenstad, maar ook in het Westerkwartier. Samen met bewoners en andere belanghebbenden geven we een kwaliteitsimpuls aan de omgeving en richten we deze anders in met groen, straatmeubilair, speeltoestellen, fietsparkeerplaatsen.
In de Wippolder, Ministersbuurt en Agnetapark is parkeerregulering ingevoerd of zijn hiervoor de voorbereidingen getroffen. Na onderzoek is gebleken dat invoering van betaald parkeren in de Indische Buurt op basis van de bestaande parameters niet haalbaar was. In bestaande parkeergebieden in de schil rond de binnenstad is op gefaseerde wijze het vergunningparkeren omgezet naar mixparkeren voor een eenduidigere regulering.
We hebben parkeerregulering ingevoerd in verschillende gebieden conform de kaders die zijn gesteld door de gemeenteraad. De communicatie met deze gebieden hebben we op basis van de evaluatie Kaders invoeren parkeerregulering en binnen de trajecten verbeterd. Er is op verzoek van de TU Delft een besluit genomen om parkeerplaatsen op de campus aan de openbaarheid te onttrekken. Op de resterende openbare parkeerplaatsen op de campus wordt parkeerregulering ingevoerd; dit doen we in het kader van de mobiliteitsvisie van de TU en het MPD.
Parkeren - Fietsparkeren
De maatregelen uit de Nota Fietsparkeren zijn uitgevoerd. Door corona hebben we aanvullende maatregelen getroffen, zoals het aanbrengen van tijdelijke fietsparkeerplaatsen op autoparkeervakken en plaatsing van borden om delen van de openbare ruimte vrij te houden van fietsen (o.a. Oude Langendijk). Daarnaast zijn de fietsparkeerplaatsen op de Burgwal niet volledig gerealiseerd door de tijdelijke terrassen.
In de Kromstraat is in overleg met ondernemers en bewoners het fietsparkeerprobleem bij de opening van (nacht)horeca aangepakt. Hierdoor hebben hulpdiensten makkelijker toegang tot de straat en is de veiligheid toegenomen. De handhaving op weesfietsen en fietswrakken in de binnenstad hebben we periodiek uitgevoerd.
Om het gebruik van deeltweewielers te reguleren is een vergunningplicht in voorbereiding; deze wordt opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Parkeren - Fietsenstallingen stations
De coronamaatregelen, de sluiting van onderwijsinstellingen en het vele thuiswerken hadden impact op de stationsstallingen. Samen met de NS is ervoor gezorgd dat te lang gestalde fietsen zijn verwijderd, waarmee er voldoende ruimte is gemaakt in de stallingen voor reizigers. Bij station Delft wordt in de grote ondergrondse fietsenstalling door ProRail in afstemming met gemeente een proef uitgevoerd om de verkeersveiligheid in de stalling te verbeteren.
Station Delft Campus
In de zomer is de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel geopend. Het gerenoveerde station met de nieuwe entree, de met zonnepanelen vormgegeven perronkap en de gewijzigde voorpleinen zijn in gebruik genomen. Hiermee is het eerste energieneutrale station van Nederland een feit. Met de renovatie zijn de bestaande fietsparkeerplekken verplaatst naar de voorpleinen. Het ontwerpproces voor de gewenste uitbreiding van het aantal fietsenstallingen is gestart, waarbij we ook kijken naar een mobiliteitshub.
Recreatieve havens
Veel toeristen en dagjesmensen bezochten per boot onze stad. Het aantal bezoeken bedroeg ruim 2.100 vaartuigen. We zijn gestart met de aanleg en vernieuwing van voorzieningen (water, elektra, betaling) aan de steigers en in de passantenhaven. De precariotarieven en bijbehorende verordening zijn op basis van een motie geactualiseerd.
Mobiliteitshub Nieuw Delft
In veld 7 is een tijdelijke mobiliteitshub voor toekomstige bewoners geopend. Deelauto's en -fietsen staan ter beschikking voor een duurzamere mobiliteit. Het is de eerste hub met deelvoertuigen die in een concessie is uitgegeven.
Verkeer en vervoer - Fiets
- Voorbereidingen voor realisatie van de fietsstraat Adriaan Pauwstraat zijn afgerond.
- Voorbereidingen voor realisatie van de fietsstraat Colijnlaan zijn gestart.
- Herinrichting van Julianalaan midden (ter hoogte van TU Bouwkunde) nadert voltooiing.
- Nader onderzoek naar de herinrichting van de Michiel de Ruyterweg is lopende om een alternatieve passende oplossing te vinden.
- De samenwerkingsovereenkomst voor het realiseren van de metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam Alexander is voorbereid.
- Er is gestart met een verkenning van de metropolitane fietsroute Delft-Naaldwijk.
- Er zijn voorbereidingen getroffen om een fietsstraat aan te leggen op de Kanaalweg.
- Op de fietsoversteek Buitenwatersloot–Bolwerk is de regelinstallatie zodanig aangepast dat fietsers minder vaak hoeven te stoppen voor het rode licht.
Verkeer en vervoer - Verkeer
Stadslogistiek combineren we met milieuzonering. We hebben de gewenste fasering in kaart gebracht om bestaand beleid te optimaliseren en de toelatingseisen te verscherpen. Met name voor zwaar verkeer. We werken stapsgewijs toe naar uitbreiding van de milieuzone en een toekomstige nul-emissiezone.
Verkeer en vervoer - Verkeersveiligheid
We zijn begonnen met voorbereidingen van de herinrichting Oude Langendijk: we verbeteren het aanzicht van (een deel van) de binnenstadsentree en zetten de voetganger op één. De inspraakprocedure op het herinrichtingsontwerp vergde meer tijd dan gedacht.
Ter verbetering van de verkeersveiligheid op het Delflandplein is na uitgebreid onderzoek besloten om éénrichtingsverkeer voor fietsers in te voeren. Deze maatregel wordt verder uitgewerkt evenals maatregelen om eventuele negatieve effecten te ondervangen door een verbeterde fietsoversteek Papsouwselaan – Mercuriusweg te realiseren.
Alle noodzakelijke voorbereidingen voor de versmalling van de Voorhofdreef zijn uitgevoerd.
Herinrichting van verschillende wegen ten behoeve van de verkeersveiligheid afkomstig uit de MPD korte termijn agenda 2020-2021:
- Duurzaam veilige inrichting Nieuwe Plantage: voorbereiding is afgerond.
- Duurzaam veilige inrichting Weteringlaan: uitgesteld vanwege leveringsproblemen materialen.
- Duurzaam veilige inrichting Tanthof Oost (Fuutlaan en Lepelaarstraat): herziening in tijd.
Projecten die bijdragen aan de doelstelling om de verkeersveiligheid en de doorstroming van het fietsverkeer te verbeteren zijn:
- Voobereidingen realisatie rotonde Schoemakerstraat – Stieltjesweg (Professor Schoemaker Plantage) zijn gestart.
- Verbreding fietspad Buitenwatersloot (noordzijde) nadert voltooiing.
- Herinrichting Schieweg met vrijliggend fietspad verder voorbereid, realisatie gekoppeld aan de Gelatinebrug.
- Voorbereiding herinrichting kruispunt Wateringsevest – Vrijenbanselaan ter hand genomen. Samenhang met toekomst Kalverbos.
Diverse kleine inframaatregelen ten behoeve van verkeersveiligheid en aanpak schoolomgeving:
- Snelheidsremmende maatregelen diverse woonstraten zijn voorbereid.
- Maatregelen voor een veiliger schoolomgeving De Oostpoort zijn uitgevoerd.
- Voorbereidingen voor de afwaardering van Noordeindseweg en Tweemolentjeskade (30 in plaats van 60 km/u), inclusief bijpassende inrichting.
Verkeer en vervoer - Wegen, straten, pleinen
Samen met de provincie, MRDH en Rijkswaterstaat is een atelier georganiseerd om te komen tot een gezamenlijke integrale visie op de toekomst van de N470/Kruithuisweg. Via een multidisciplinaire aanpak zijn kansen en bedreigingen in kaart gebracht.
Met de ingebruikname van de heringerichte Reinier de Graafweg is een nieuwe en veiligere westelijke ontsluitingsroute richting de A4 gerealiseerd.
Er is een verkeersstudie uitgevoerd naar de ontwikkelmogelijkheden in de Beatrixzone. We hebben gekeken naar mogelijke effecten van afwaardering of verwijdering van de Beatrixlaan Zuid. De studie geeft aanleiding tot nader onderzoek. De tijdelijke afwaardering van de weg tijdens de aanleg van WarmtelinQ levert waardevolle informatie voor een vervolg op.