Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Programma-verantwoording
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Wat heeft het gekost?
  • Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
  • Samenwerking
  • Wat heeft het gekost?
  • Overzicht van belangrijkste wijzigingen bij de programma's

Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

(bedragen × € 1.000)

Realisatie 2020

Begroot vóór wijziging

Begroot na wijziging

Realisatie 2021

Verschil begroot na wijziging / realisatie

Bereikbare en leefbare stad

Baten

4.353

5.082

5.036

5.975

939

Lasten

11.127

11.143

11.095

10.888

208

Saldo Bereikbare en leefbare stad

-6.774

-6.062

-6.060

-4.913

1.147

Het resultaat wijkt € 1.147.000 af ten opzichte van de begroting.

Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak

I/S

R/O

Totaal

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Bedragen x € 1.000

Verkeer

I

R

144

146

-2

-

-

Kosten en baten Parkeren

I

R

876

40

835

-

-

Fietsparkeren

I

R

112

108

4

-

-

Recreatieve Havens

I

R

88

-13

102

-

-

Overig

I

R

-73

-73

-

-

-

Totaal

1.147

208

939

-

-

Toelichting

Kosten en baten parkeren

De uitvoering van het parkeerbeleid is binnen de raming gerealiseerd (afwijking van de lasten ten opzichte van de begroting is 1,3%). De opbrengsten van het straatparkeren alsmede de inkomsten van vergunningen en ontheffingen zijn hoger dan voorzien. Deze hangen samen met niet individueel te kwantificeren factoren zoals het betaalgedrag, de economische ontwikkeling, de gebiedsuitbreidingen betaald parkeren en de introductie van het mixparkeren. De coronapandemie heeft een minder groot effect gehad op de parkeerinkomsten (straatparkeren: + € 620.000 Vergunningen en ontheffingen: + € 263.000) dan verwacht bij de Najaarsrapportage 2021.

Fietsparkeren

De lasten van circa € 100.000 voor handhaving in de openbare ruimte zijn niet doorbelast, maar opgenomen onder het programma Schone en veilige stad.

Recreatieve havens

Als gevolg van gerealiseerde kadegelden (bedrijven) van voorgaande jaren zijn de inkomsten van de Havendienst hoger dan geraamd.

Overig

Buiten de nadeelcompensatie als gevolg van het project Spoorzone Delft van € 80.000 zijn er geen noemenswaardige afwijkingen te melden.

Investeringen

Bereikbare en leefbare stad

Toegekend bedrag

Realisatie t/m 2020

Beschikbaar vanaf
1-1-2021

Begroot 2021

Realisatie 2021

Jaar van start en gereed

Investeringsplan

LVVP / SA regulier 2017-2025 (Voorhofdreef)

300

93

207

120

94

2019-2025

LVVP / SA cofin. 2017-2025 (Voorhofdreef)

-150

-

-150

-142

2019-2025

Microbereikbaarheid

129

64

65

3

2019-2022

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan

87

87

2020-2021

Reinier de Graafweg

9.228

6.932

2.296

2.296

2.416

2014-2022

Reinier de Graafweg - cofinanciering

-3.571

-1.531

-2.040

2014-2022

Spoorzone (inrichting openbare ruimte)

66.738

66.452

286

286

61

2009-2022

Spoorzone 2e fietsenstalling

6.266

6.165

101

101

77

2016-2021

Spoorzone 2e fietsenstalling - cofinanciering

-3.942

-3.942

-

-

2016-2021

Spoorzone 3e fietsenstalling

7.300

6.769

531

531

3

2016-2021

Spoorzone 3e fietsenstalling cofinanciering

-6.213

-2.780

-3.433

-3.433

-1.033

2016-2021

Uitv.Nota fietsparkeren-Inv RO

94

81

13

-

1

gereed

Fietsactieplan 2019

388

118

270

31

gereed

Fietsactieplan 2019 - cofinanciering

-150

-11

-139

gereed

Oost-West as Poptahof

140

56

84

50

12

2018-2023

Oost-West as Poptahof - cofinanciering

-132

-132

-

2018-2023

Mijnbouwplein

66

7

59

59

gereed

Mijnbouwplein - cofinanciering

-50

-50

-50

gereed

Julianalaan Midden

770

128

642

642

442

2019-2022

Julianalaan Midden - cofinanciering

-530

-530

-530

-63

2019-2022

Gele Scheikunde

1.545

316

1.229

1.229

632

2019-2022

Havendienst - electra en wateraansluitingen

150

88

62

62

68

2020-2021

Havendienst - electra en wateraansluitingen - cofinanciering

-40

2020-2021

Binnenstad fysiek - Entree gebieden*

500

500

500

239

2020-2022

MPD Projecten

1.048

1.048

1.048

779

diverse

MPD Algemeen 2021

1.121

1.121

1.121

diverse

Subtotaal investeringsplan

81.132

78.873

2.259

4.063

3.549

Bedrijfsmiddelen

Vervanging parkeerautomaten

900

900

-

101

2021-2023

Subtotaal bedrijfsmiddelen

900

-

900

-

101

Investeringsagenda

Fietsactieplan 2018- 2025

1.200

1.200

2018-2025

Fietsactieplan - cofinanciering 2018 -2025

-400

-400

2018-2025

LVVP / SA regulier 2017-2025

10.916

10.916

2019-2025

LVVP / SA cofin. 2017-2025

-7.050

-7.050

2019-2025

Grote projecten LVVP / SA 2020-2025

11.400

11.400

2020-2025

Grote projecten LVVP / SA - cofin. 2020- 2025

-7.200

-7.200

2020-2025

Juniusstraat 6 (sloop)*

1.350

1.350

1.350

2020-2021

Sportring 1 (sloop)*

700

700

700

2020-2021

Subtotaal investeringsagenda

10.916

-

10.916

2.050

-

Totaal investeringen

92.948

78.873

14.075

6.113

3.650

Toelichting

LVVP / SA regulier 2017-2025

Voorbereidingskosten versmalling Voorhofdreef.

Reinier de Graafweg

Afronding herinrichting en opening Reinier de Graafweg. Restantwerkzaamheden woningen in 2022.

Spoorzone (inrichting openbare ruimte)

In het totale investeringsbudget voor de spoorzone is rekening gehouden met een beperkt aantal restpunten. Een groot aantal restpunten is in 2021 opgelost, in 2022 wordt de hand gelegd aan de laatste restpunten.

Spoorzone tweede fietsenstalling

Vervanging fietsdetectiesysteem.

Oost-West as Poptahof

Afronding project.

Vervanging parkeerautomaten

Vervangingsinvestering en plaatsing automaten vanwege uitbreiding gereguleerd gebied.

Julianalaan Midden

Herinrichting Julianalaan Midden om auto's te weren en het fietsen en verkeersveiligheid te bevorderen.

Gele Scheikunde

Dit betreft de aankoop en het bouwrijp maken van het terrein voor de bouw van de school voor het Internationaal Georiënteerd Voortgezet Onderwijs (IGVO). De werkzaamheden zijn in uitvoering.

Havendienst - elektra en wateraansluitingen

Toekomstbestendig maken van de passantenhaven met nieuwe voorzieningen, zoals water, elektra en digitaal afrekenen.

Binnenstad fysiek - Entreegebieden

Voorbereidingen aanpassingen Oude Langendijk.

MPD Projecten

Diverse infrastructurele projecten in lijn met het MPD.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media