Wat heeft het gekost?
Overzicht van baten en lasten
(bedragen × € 1.000) | Realisatie 2020 | Begroot vóór wijziging | Begroot na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil begroot na wijziging / realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Bereikbare en leefbare stad | |||||
Baten | 4.353 | 5.082 | 5.036 | 5.975 | 939 |
Lasten | 11.127 | 11.143 | 11.095 | 10.888 | 208 |
Saldo Bereikbare en leefbare stad | -6.774 | -6.062 | -6.060 | -4.913 | 1.147 |
Het resultaat wijkt € 1.147.000 af ten opzichte van de begroting.
Verschillen tussen begroting en realisatie naar oorzaak | I/S | R/O | Totaal | Lasten | Baten | Storting | Onttrekking |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Verkeer | I | R | 144 | 146 | -2 | - | - |
Kosten en baten Parkeren | I | R | 876 | 40 | 835 | - | - |
Fietsparkeren | I | R | 112 | 108 | 4 | - | - |
Recreatieve Havens | I | R | 88 | -13 | 102 | - | - |
Overig | I | R | -73 | -73 | - | - | - |
Totaal | 1.147 | 208 | 939 | - | - |
Toelichting
Kosten en baten parkeren
De uitvoering van het parkeerbeleid is binnen de raming gerealiseerd (afwijking van de lasten ten opzichte van de begroting is 1,3%). De opbrengsten van het straatparkeren alsmede de inkomsten van vergunningen en ontheffingen zijn hoger dan voorzien. Deze hangen samen met niet individueel te kwantificeren factoren zoals het betaalgedrag, de economische ontwikkeling, de gebiedsuitbreidingen betaald parkeren en de introductie van het mixparkeren. De coronapandemie heeft een minder groot effect gehad op de parkeerinkomsten (straatparkeren: + € 620.000 Vergunningen en ontheffingen: + € 263.000) dan verwacht bij de Najaarsrapportage 2021.
Fietsparkeren
De lasten van circa € 100.000 voor handhaving in de openbare ruimte zijn niet doorbelast, maar opgenomen onder het programma Schone en veilige stad.
Recreatieve havens
Als gevolg van gerealiseerde kadegelden (bedrijven) van voorgaande jaren zijn de inkomsten van de Havendienst hoger dan geraamd.
Overig
Buiten de nadeelcompensatie als gevolg van het project Spoorzone Delft van € 80.000 zijn er geen noemenswaardige afwijkingen te melden.
Investeringen
Bereikbare en leefbare stad | Toegekend bedrag | Realisatie t/m 2020 | Beschikbaar vanaf | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Jaar van start en gereed |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsplan | ||||||
LVVP / SA regulier 2017-2025 (Voorhofdreef) | 300 | 93 | 207 | 120 | 94 | 2019-2025 |
LVVP / SA cofin. 2017-2025 (Voorhofdreef) | -150 | - | -150 | -142 | 2019-2025 | |
Microbereikbaarheid | 129 | 64 | 65 | 3 | 2019-2022 | |
Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan | 87 | 87 | 2020-2021 | |||
Reinier de Graafweg | 9.228 | 6.932 | 2.296 | 2.296 | 2.416 | 2014-2022 |
Reinier de Graafweg - cofinanciering | -3.571 | -1.531 | -2.040 | 2014-2022 | ||
Spoorzone (inrichting openbare ruimte) | 66.738 | 66.452 | 286 | 286 | 61 | 2009-2022 |
Spoorzone 2e fietsenstalling | 6.266 | 6.165 | 101 | 101 | 77 | 2016-2021 |
Spoorzone 2e fietsenstalling - cofinanciering | -3.942 | -3.942 | - | - | 2016-2021 | |
Spoorzone 3e fietsenstalling | 7.300 | 6.769 | 531 | 531 | 3 | 2016-2021 |
Spoorzone 3e fietsenstalling cofinanciering | -6.213 | -2.780 | -3.433 | -3.433 | -1.033 | 2016-2021 |
Uitv.Nota fietsparkeren-Inv RO | 94 | 81 | 13 | - | 1 | gereed |
Fietsactieplan 2019 | 388 | 118 | 270 | 31 | gereed | |
Fietsactieplan 2019 - cofinanciering | -150 | -11 | -139 | gereed | ||
Oost-West as Poptahof | 140 | 56 | 84 | 50 | 12 | 2018-2023 |
Oost-West as Poptahof - cofinanciering | -132 | -132 | - | 2018-2023 | ||
Mijnbouwplein | 66 | 7 | 59 | 59 | gereed | |
Mijnbouwplein - cofinanciering | -50 | -50 | -50 | gereed | ||
Julianalaan Midden | 770 | 128 | 642 | 642 | 442 | 2019-2022 |
Julianalaan Midden - cofinanciering | -530 | -530 | -530 | -63 | 2019-2022 | |
Gele Scheikunde | 1.545 | 316 | 1.229 | 1.229 | 632 | 2019-2022 |
Havendienst - electra en wateraansluitingen | 150 | 88 | 62 | 62 | 68 | 2020-2021 |
Havendienst - electra en wateraansluitingen - cofinanciering | -40 | 2020-2021 | ||||
Binnenstad fysiek - Entree gebieden* | 500 | 500 | 500 | 239 | 2020-2022 | |
MPD Projecten | 1.048 | 1.048 | 1.048 | 779 | diverse | |
MPD Algemeen 2021 | 1.121 | 1.121 | 1.121 | diverse | ||
Subtotaal investeringsplan | 81.132 | 78.873 | 2.259 | 4.063 | 3.549 | |
Bedrijfsmiddelen | ||||||
Vervanging parkeerautomaten | 900 | 900 | - | 101 | 2021-2023 | |
Subtotaal bedrijfsmiddelen | 900 | - | 900 | - | 101 | |
Investeringsagenda | ||||||
Fietsactieplan 2018- 2025 | 1.200 | 1.200 | 2018-2025 | |||
Fietsactieplan - cofinanciering 2018 -2025 | -400 | -400 | 2018-2025 | |||
LVVP / SA regulier 2017-2025 | 10.916 | 10.916 | 2019-2025 | |||
LVVP / SA cofin. 2017-2025 | -7.050 | -7.050 | 2019-2025 | |||
Grote projecten LVVP / SA 2020-2025 | 11.400 | 11.400 | 2020-2025 | |||
Grote projecten LVVP / SA - cofin. 2020- 2025 | -7.200 | -7.200 | 2020-2025 | |||
Juniusstraat 6 (sloop)* | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 2020-2021 | ||
Sportring 1 (sloop)* | 700 | 700 | 700 | 2020-2021 | ||
Subtotaal investeringsagenda | 10.916 | - | 10.916 | 2.050 | - | |
Totaal investeringen | 92.948 | 78.873 | 14.075 | 6.113 | 3.650 |
Toelichting
LVVP / SA regulier 2017-2025
Voorbereidingskosten versmalling Voorhofdreef.
Reinier de Graafweg
Afronding herinrichting en opening Reinier de Graafweg. Restantwerkzaamheden woningen in 2022.
Spoorzone (inrichting openbare ruimte)
In het totale investeringsbudget voor de spoorzone is rekening gehouden met een beperkt aantal restpunten. Een groot aantal restpunten is in 2021 opgelost, in 2022 wordt de hand gelegd aan de laatste restpunten.
Spoorzone tweede fietsenstalling
Vervanging fietsdetectiesysteem.
Oost-West as Poptahof
Afronding project.
Vervanging parkeerautomaten
Vervangingsinvestering en plaatsing automaten vanwege uitbreiding gereguleerd gebied.
Julianalaan Midden
Herinrichting Julianalaan Midden om auto's te weren en het fietsen en verkeersveiligheid te bevorderen.
Gele Scheikunde
Dit betreft de aankoop en het bouwrijp maken van het terrein voor de bouw van de school voor het Internationaal Georiënteerd Voortgezet Onderwijs (IGVO). De werkzaamheden zijn in uitvoering.
Havendienst - elektra en wateraansluitingen
Toekomstbestendig maken van de passantenhaven met nieuwe voorzieningen, zoals water, elektra en digitaal afrekenen.
Binnenstad fysiek - Entreegebieden
Voorbereidingen aanpassingen Oude Langendijk.
MPD Projecten
Diverse infrastructurele projecten in lijn met het MPD.