Gemeente Delft | Jaarstukken 2021
  • Menu
  • Zoeken
Jaarverslag
  • Inleiding
  • Samenstelling van het bestuur
  • Het jaar 2021 in één oogopslag
  • Financieel resultaat 2021
  • Financiële positie
  • Rechtmatigheid
  • Investeringen
  • Verloop reserves en voorzieningen
  • Staat van de gemeente
Programma-verantwoording
  • Duurzaam Delft
  • Bereikbare en leefbare stad
  • Goed wonen
  • Schone en veilige stad
  • Sterk en sociaal
  • Solide maatschappelijke basis
  • Economische zelfstandigheid
  • Stad in bedrijf
  • Stad en bestuur
  • Raad
Algemene dekkings-middelen en Overhead
  • Financieel gezonde gemeente
  • Overhead
Paragrafen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Grondbeleid
  • Onderhoud kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen en subsidies
  • Lokale heffingen
Jaarrekening
  • Balans per 31 december 2021
  • Balans per 31 december 2021
  • Overzicht van baten en lasten
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
  • Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Overige gegevens
  • Voorstel tot bestemming van het resultaat
  • Home
  • Jaarrekening
  • Toelichting op de jaarrekening
  • Toelichting op de baten en lasten
  • 3. Incidentele baten en lasten
  • 1. Toelichting
  • 2. Onvoorzien
  • 3. Incidentele baten en lasten
  • 4. Incidentele en structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
  • 5. Wet Normering Topinkomens (WNT)

3. Incidentele baten en lasten

Voor het inzicht in de financiële positie is van belang of sprake is van structureel begrotingsevenwicht. Van een structureel begrotingsevenwicht is sprake als structurele lasten in de begroting worden afgedekt door structurele baten.

Om te bepalen of sprake is van structureel evenwicht corrigeren we het jaarrekeningresultaat voor incidentele baten en lasten en voor incidentele reservemutaties. In de tabel is voor 2020 een overzicht opgenomen van de incidentele baten en lasten in de begroting en het effect op het jaarrekeningresultaat (correctie voor incidentele lasten verbetert het saldo, correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo). Na correctie voor het saldo van incidentele baten en lasten wordt het structurele begrotingsevenwicht zichtbaar.

Bij het opstellen van de tabel incidentele baten en lasten zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Het betreft baten en lasten die zich voordoen in de begroting en de jaarrekening.
  • Het betreft baten en lasten opgenomen met een drempel vanaf € 100.000.
  • Het betreft baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit.

De incidentele reservemutaties zijn nader gespecifeerd in de paragraaf Incidentele en structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Programma

Omschrijving

B/L

Primaire begroting 2021

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

Bedragen x € 1.000

Duurzaam Delft

Klimaatplan

L

175

175

51

Delft Energieneutraal 2050

L

200

200

70

Energietransitie

L

300

215

38

Stimuleringspakket energietransitie

L

930

723

Bereikbare en leefbare stad

Uitvoering nota Fietsparkeren

L

265

265

123

Incidentele baten Vastgoed

B

-3.000

-

-

Goed wonen

Schieoevers

L

100

-

-

Station Delft Campus

L

680

-

-

Meer cultureel aanbod

L

100

100

100

Binnenstad, visie

L

100

100

19

Voorziening PFAS

L

640

-

Voorbereidingsbudget Reinier de Graafzone

L

100

304

Voorziening GREX Maria Duystlaan

L

780

780

Implementatie omgevingswet

L

665

921

Stimuleringspakket - ruimte voor maakindustrie

L

110

169

Bijdrijge uit GREX Nieuw Delft - voorziening PFAS

B

-2.360

-2.360

Plankosten Schieoevers

L

2.258

1.517

Werkbudget agenda 2040

L

125

55

Overig resultaat grondbedrijf

B

-1.430

Schone en veilige stad

Ontheffing gasaansluiting Lau Mazirelweg

L

100

100

49

FLO (VRH)

L

221

221

Voorziening Bomenfonds

L

457

457

Aanpak radicalisering

L

434

119

Aanpak radicalisering

B

-434

-434

Controle toegangsbewijzen

L

260

Controle toegangsbewijzen

B

-260

Sterk en sociaal

Preventie Jeugd

L

200

Transformatie sociaal domein

L

1.675

Regiokosten

L

406

161

Actieplan

L

1.530

765

Delft Support

L

80

30

Overige projecten Sociaal Domein

L

438

400

Uitvoering Actieplan Sociaal domein

L

780

1.165

Jongeren Interventie Team (JIT)

L

100

100

Solide maatschappelijke basis

Archiefstukken

L

100

100

17

Collectiebeheer

L

140

140

149

Sociaal economisch programma Poptahof

L

100

100

77

Verlengen prestatiesubsidie bestaande Sportfondsenbaden

L

250

250

228

Voorzieningen sport

L

232

232

232

Buitenhof, programma en projecten fysiek, sociaal en veiligheid

L

420

420

333

Onderwijsagenda

L

100

100

100

Gebiedsgericht werken

L

130

130

130

Tijdelijke subsidieregeling maatsch. Org.

L

730

693

Smart Makers Delft

L

200

58

Economische zelfstandigheid

Schuldhulpverlening EMMA

L

190

190

69

Schuldhulpverlening jongerenperspectieffonds

L

140

140

80

Uitvoering visiestuk omtrent integratie/emancipatie

L

100

100

100

Intensivering re-integratie: Taskforce BUIG

L

300

300

233

TOZO

L

4.606

5.534

TOZO

B

-4.606

-5.522

TONK

L

708

570

Uitvoering en implementatie Breed offensief

L

111

Next Delft

L

400

400

Biotech campus

L

450

-

Stad en bestuur

Uitstroom- en ontwikkelingskosten

L

183

312

321

Verkiezingen

L

180

Stevige organisatie

L

600

805

545

Verbonden stad + TU

L

125

10

32

Overhead

Verbeteren informatie voorziening

L

254

155

73

Gemeentelijke ICT

L

66

66

66

Subtotaal mutaties incidentele baten en lasten

L

4.505

14.564

8.631

Mutaties in reserves

Algemene dekkingsmiddelen

Incidentele mutaties in reserves

-1.810

-11.662

-7.161

Saldo van incidentele baten en lasten in de begroting

L

2.695

2.902

1.470

Jaarrekeningresultaat 2021

-6.591

1.331

23.088

Structureel jaarrekeningresultaat 2021

-3.896

4.233

24.559

Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste incidentele posten (> € 250.000):

Stimuleringspakket Energietransitie

Een lokale aanpak is opgezet gericht op energiebesparende maatregelen. Het ambtelijke team is verder uitgebouwd en doorontwikkeld. Het team vormt een stevige basis om komende jaren de aanpak van de energietransitie verder uit te bouwen.

Voorbereidingsbudget Reinier de Graafzone

In 2020 is door de raad de gebiedsvisie voor het gehele gebied vastgesteld. in 2021 is gewerkt aan de nadere uitwerking van de visie en de ontwikkeling van de Kop van Buitenhof. Hiervoor is een start gemaakt met het opstellen van een masterplan, inclusief twee participatiebijeenkomsten.

Voorziening GREX Maria Duystlaan

Voor de Maria Duystlaan is het ontwikkelplan en de grondexploitatie door college en raad vastgesteld. In het najaar is de sloop van het voormalige zwem- en squashcentrum gestart. Gezien het verwachte negatieve saldo van de grondexploitatie is de voorziening gevormd.

Implementatie omgevingswet, incl. omgevingsvisie

In 2021 heeft de raad de omgevingsvisie vastgesteld. Met simulaties voor zowel het opstellen van een omgevingsplan als een omgevingsvergunning is in 2021 een start gemaakt. Dit zal doorlopen in 2022. De simulaties zijn nodig om de techniek van het opstellen van een omgevingsplan goed in de vingers te krijgen, en de werking van de nieuwe systemen en processen te testen. De inwerkingtreding van Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2023.

Bijdrijge uit GREX Nieuw Delft - voorziening PFAS

Eenmalige bijdrage vanuit de grondexploitatie Nieuw Delft ter dekking van PFAS kosten.

Plankosten Schieoevers

Schieoevers is een meerjarig programma waarbij de dekking mede komt uit de bestemmingsreserve Schieoevers.De activiteiten van het programma Schieoevers betreffen het planologisch mogelijk maken van de ontwikkelingen in Kabeldistrict, Nieuwe Haven en de stationsomgeving Delft Campus. Zo is gewerkt aan het bestemmingsplan en de gebiedsvisie voor de stationsomgeving. Daaronder vallen ook de locaties De Noordkavel en De Strip.

Resultaat grondbedrijf

Het resultaat van het grondbedrijf is een incidenteel resulaat. Zie hiervoor ook de toelichiting op de balans, onderdeel voorraden en de paragraaf Grondbeleid.

Voorziening bomenfonds

Eerder ontvangen gelden ter compensatie voor de bomenkap a.g.v. verbreding spoor zijn van de reserve Openbare ruimte omgezte naar deze voorziening. De komende jaren zal de voorziening benut worden met nieuwe aanplant van bomen.

Aanpak radicalisering

Vanuit het Ministerie Justtie en Veiligheid is een subsidie toegekend voor de kosten die gemaakt worden ten behoeve van lokale aanpak radicalisering en jihadisme. Deze subsidie is ook in 2021 besteed. Binnen de vier lijnen van de integrale aanpak lag de nadruk in 2021 op het versterken van de kennis en informatiepositie over rechts-extremisme en de (nationaal waargenomen) ontwikkeling van een zekere vermenging tussen rechts-extremistische denkbeelden en uitingen van anti-overheidssentiment.

Controle toegangsbewijzen

Vanwege de corona maatregelen is er afgelopen jaar controle uitgevoerd op de toegangsbewijzen, o.a. in de horeca. Hiervoor zijn bijdragen van derden ontvangen.

Actieplan Sociaal Dimein en overige projecten

Het programma Transformatie Sociaal domein wordt bekostigd uit de bestemmingsreserve Sociaal domein. Dit geldt voor de programmalijnen, het actieplan, de uitvoeringsagenda, het (regionaal) transformatieprogramma en de implementatie van de resultaatgerichte inkoop in de Jeugdhulp en de Wmo. Ook de incidentele kosten voor de ontvlechting en doorontwikkeling van Delft Support dekken we uit deze reserve.

Buitenhof, programma en projecten fysiek, sociale en veiligheid

Het programma ‘Kansen voor Buitenhof 2018-2022’ is in 2021, ondanks de coronamaatregelen doorgezet. Het merendeel van de initiatieven die hier gebruik van maakten, hebben hun activiteiten doorgezet vanuit The Culture. Samen met Woonbron is het ambitiedocument Sterk Gillis een stap verder uitgewerkt.

Tijdelijke subsidieregeling maatschappelijke organisaties

De tijdelijke subsidieregeling Coronamaatregelen maatschappelijke organisaties was opengesteld tot en met 15 juli 2021. Er is voor de Coronasubsidie maatschappelijke partners € 693.ooo aan subsidie verstrekt. Hiermee is dus de verwachting dat binnen het budget € 730.000 wordt gebleven.

TOZO

In de loop van dit jaar ontving de gemeente naast voorschotten voor het verstrekken van TOZOuitkeringen, ook voorschotten voor de uitvoeringskosten. Op basis van de Sisa-verantwoording bij deze jaarrekening volgt in 2022 de verrekening van de voorschotten met het Rijk.

TONK

In 2021 heeft de gemeente de door het Rijk ingestelde regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) uitgevoerd. Deze regeling was bedoeld om huishoudens te ondersteunen die door de coronapacrisis te maken kregen met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen en die daardoor noodzakelijke kosten niet meer konden voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas boden.De regeling liep oorspronkelijke van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. Ondanks een verlenging tot 1 oktober bleef het aantal aanvragen veel lager dan verwacht. In totaal hebben 130 huishoudens hiervan gebruik gemaakt.

Next Delft

De besteding (gedekt uit fonds 2040) is gedaan ten behoeve het realiseren van 500 m2 community en eventspace (onroerend goed) te gebruiken door alle gebruikers TU Delft waaronder, doch niet uitsluitend ondernemers, werknemers en inwoners gemeente Delft .

Uitstroom- en ontwikkelingskosten

Het budget flankerend beleid is voor uitstroom van personeel en organisatieontwikkeling. Gezien de grote opgave, organisatieontwikkeling en daarmee het behalen van forse bezuiniging op het apparaat, is tot en met 2018 circa € 4-5 miljoen per jaar beschikbaar (meerjarig incidenteel). Vanaf 2019 daalt het budget, omdat dan de bezuinigingsoperatie is afgerond.

Stevige organisatie

De organisatie is in ontwikkeling. Processen zijn geoptimaliseerd door middel van klantreizen en gebruik van de leanmethodiek. Er is geleerd ‘on the job’. Ten slotte is er onderzocht hoe de kwaliteit van de ICT een impuls kan krijgen, zodat hiermee de doelstellingen van de stad bereikt worden.

Dit is een publicatie van

Gemeente Delft

Postbus 78, 2600 ME

Telefoonnummer 14015

Zie ook

www.delft.nl

ris.delft.nl

Social media