3. Incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de financiële positie is van belang of sprake is van structureel begrotingsevenwicht. Van een structureel begrotingsevenwicht is sprake als structurele lasten in de begroting worden afgedekt door structurele baten.
Om te bepalen of sprake is van structureel evenwicht corrigeren we het jaarrekeningresultaat voor incidentele baten en lasten en voor incidentele reservemutaties. In de tabel is voor 2020 een overzicht opgenomen van de incidentele baten en lasten in de begroting en het effect op het jaarrekeningresultaat (correctie voor incidentele lasten verbetert het saldo, correctie voor incidentele baten verslechtert het saldo). Na correctie voor het saldo van incidentele baten en lasten wordt het structurele begrotingsevenwicht zichtbaar.
Bij het opstellen van de tabel incidentele baten en lasten zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Het betreft baten en lasten die zich voordoen in de begroting en de jaarrekening.
- Het betreft baten en lasten opgenomen met een drempel vanaf € 100.000.
- Het betreft baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit.
De incidentele reservemutaties zijn nader gespecifeerd in de paragraaf Incidentele en structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
Overzicht van incidentele baten en lasten
Programma | Omschrijving | B/L | Primaire begroting 2021 | Begroting na wijziging | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Duurzaam Delft | Klimaatplan | L | 175 | 175 | 51 |
Delft Energieneutraal 2050 | L | 200 | 200 | 70 | |
Energietransitie | L | 300 | 215 | 38 | |
Stimuleringspakket energietransitie | L | 930 | 723 | ||
Bereikbare en leefbare stad | Uitvoering nota Fietsparkeren | L | 265 | 265 | 123 |
Incidentele baten Vastgoed | B | -3.000 | - | - | |
Goed wonen | Schieoevers | L | 100 | - | - |
Station Delft Campus | L | 680 | - | - | |
Meer cultureel aanbod | L | 100 | 100 | 100 | |
Binnenstad, visie | L | 100 | 100 | 19 | |
Voorziening PFAS | L | 640 | - | ||
Voorbereidingsbudget Reinier de Graafzone | L | 100 | 304 | ||
Voorziening GREX Maria Duystlaan | L | 780 | 780 | ||
Implementatie omgevingswet | L | 665 | 921 | ||
Stimuleringspakket - ruimte voor maakindustrie | L | 110 | 169 | ||
Bijdrijge uit GREX Nieuw Delft - voorziening PFAS | B | -2.360 | -2.360 | ||
Plankosten Schieoevers | L | 2.258 | 1.517 | ||
Werkbudget agenda 2040 | L | 125 | 55 | ||
Overig resultaat grondbedrijf | B | -1.430 | |||
Schone en veilige stad | Ontheffing gasaansluiting Lau Mazirelweg | L | 100 | 100 | 49 |
FLO (VRH) | L | 221 | 221 | ||
Voorziening Bomenfonds | L | 457 | 457 | ||
Aanpak radicalisering | L | 434 | 119 | ||
Aanpak radicalisering | B | -434 | -434 | ||
Controle toegangsbewijzen | L | 260 | |||
Controle toegangsbewijzen | B | -260 | |||
Sterk en sociaal | Preventie Jeugd | L | 200 | ||
Transformatie sociaal domein | L | 1.675 | |||
Regiokosten | L | 406 | 161 | ||
Actieplan | L | 1.530 | 765 | ||
Delft Support | L | 80 | 30 | ||
Overige projecten Sociaal Domein | L | 438 | 400 | ||
Uitvoering Actieplan Sociaal domein | L | 780 | 1.165 | ||
Jongeren Interventie Team (JIT) | L | 100 | 100 | ||
Solide maatschappelijke basis | Archiefstukken | L | 100 | 100 | 17 |
Collectiebeheer | L | 140 | 140 | 149 | |
Sociaal economisch programma Poptahof | L | 100 | 100 | 77 | |
Verlengen prestatiesubsidie bestaande Sportfondsenbaden | L | 250 | 250 | 228 | |
Voorzieningen sport | L | 232 | 232 | 232 | |
Buitenhof, programma en projecten fysiek, sociaal en veiligheid | L | 420 | 420 | 333 | |
Onderwijsagenda | L | 100 | 100 | 100 | |
Gebiedsgericht werken | L | 130 | 130 | 130 | |
Tijdelijke subsidieregeling maatsch. Org. | L | 730 | 693 | ||
Smart Makers Delft | L | 200 | 58 | ||
Economische zelfstandigheid | Schuldhulpverlening EMMA | L | 190 | 190 | 69 |
Schuldhulpverlening jongerenperspectieffonds | L | 140 | 140 | 80 | |
Uitvoering visiestuk omtrent integratie/emancipatie | L | 100 | 100 | 100 | |
Intensivering re-integratie: Taskforce BUIG | L | 300 | 300 | 233 | |
TOZO | L | 4.606 | 5.534 | ||
TOZO | B | -4.606 | -5.522 | ||
TONK | L | 708 | 570 | ||
Uitvoering en implementatie Breed offensief | L | 111 | |||
Next Delft | L | 400 | 400 | ||
Biotech campus | L | 450 | - | ||
Stad en bestuur | Uitstroom- en ontwikkelingskosten | L | 183 | 312 | 321 |
Verkiezingen | L | 180 | |||
Stevige organisatie | L | 600 | 805 | 545 | |
Verbonden stad + TU | L | 125 | 10 | 32 | |
Overhead | Verbeteren informatie voorziening | L | 254 | 155 | 73 |
Gemeentelijke ICT | L | 66 | 66 | 66 | |
Subtotaal mutaties incidentele baten en lasten | L | 4.505 | 14.564 | 8.631 | |
Mutaties in reserves | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | Incidentele mutaties in reserves | -1.810 | -11.662 | -7.161 | |
Saldo van incidentele baten en lasten in de begroting | L | 2.695 | 2.902 | 1.470 | |
Jaarrekeningresultaat 2021 | -6.591 | 1.331 | 23.088 | ||
Structureel jaarrekeningresultaat 2021 | -3.896 | 4.233 | 24.559 |
Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste incidentele posten (> € 250.000):
Stimuleringspakket Energietransitie
Een lokale aanpak is opgezet gericht op energiebesparende maatregelen. Het ambtelijke team is verder uitgebouwd en doorontwikkeld. Het team vormt een stevige basis om komende jaren de aanpak van de energietransitie verder uit te bouwen.
Voorbereidingsbudget Reinier de Graafzone
In 2020 is door de raad de gebiedsvisie voor het gehele gebied vastgesteld. in 2021 is gewerkt aan de nadere uitwerking van de visie en de ontwikkeling van de Kop van Buitenhof. Hiervoor is een start gemaakt met het opstellen van een masterplan, inclusief twee participatiebijeenkomsten.
Voorziening GREX Maria Duystlaan
Voor de Maria Duystlaan is het ontwikkelplan en de grondexploitatie door college en raad vastgesteld. In het najaar is de sloop van het voormalige zwem- en squashcentrum gestart. Gezien het verwachte negatieve saldo van de grondexploitatie is de voorziening gevormd.
Implementatie omgevingswet, incl. omgevingsvisie
In 2021 heeft de raad de omgevingsvisie vastgesteld. Met simulaties voor zowel het opstellen van een omgevingsplan als een omgevingsvergunning is in 2021 een start gemaakt. Dit zal doorlopen in 2022. De simulaties zijn nodig om de techniek van het opstellen van een omgevingsplan goed in de vingers te krijgen, en de werking van de nieuwe systemen en processen te testen. De inwerkingtreding van Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2023.
Bijdrijge uit GREX Nieuw Delft - voorziening PFAS
Eenmalige bijdrage vanuit de grondexploitatie Nieuw Delft ter dekking van PFAS kosten.
Plankosten Schieoevers
Schieoevers is een meerjarig programma waarbij de dekking mede komt uit de bestemmingsreserve Schieoevers.De activiteiten van het programma Schieoevers betreffen het planologisch mogelijk maken van de ontwikkelingen in Kabeldistrict, Nieuwe Haven en de stationsomgeving Delft Campus. Zo is gewerkt aan het bestemmingsplan en de gebiedsvisie voor de stationsomgeving. Daaronder vallen ook de locaties De Noordkavel en De Strip.
Resultaat grondbedrijf
Het resultaat van het grondbedrijf is een incidenteel resulaat. Zie hiervoor ook de toelichiting op de balans, onderdeel voorraden en de paragraaf Grondbeleid.
Voorziening bomenfonds
Eerder ontvangen gelden ter compensatie voor de bomenkap a.g.v. verbreding spoor zijn van de reserve Openbare ruimte omgezte naar deze voorziening. De komende jaren zal de voorziening benut worden met nieuwe aanplant van bomen.
Aanpak radicalisering
Vanuit het Ministerie Justtie en Veiligheid is een subsidie toegekend voor de kosten die gemaakt worden ten behoeve van lokale aanpak radicalisering en jihadisme. Deze subsidie is ook in 2021 besteed. Binnen de vier lijnen van de integrale aanpak lag de nadruk in 2021 op het versterken van de kennis en informatiepositie over rechts-extremisme en de (nationaal waargenomen) ontwikkeling van een zekere vermenging tussen rechts-extremistische denkbeelden en uitingen van anti-overheidssentiment.
Controle toegangsbewijzen
Vanwege de corona maatregelen is er afgelopen jaar controle uitgevoerd op de toegangsbewijzen, o.a. in de horeca. Hiervoor zijn bijdragen van derden ontvangen.
Actieplan Sociaal Dimein en overige projecten
Het programma Transformatie Sociaal domein wordt bekostigd uit de bestemmingsreserve Sociaal domein. Dit geldt voor de programmalijnen, het actieplan, de uitvoeringsagenda, het (regionaal) transformatieprogramma en de implementatie van de resultaatgerichte inkoop in de Jeugdhulp en de Wmo. Ook de incidentele kosten voor de ontvlechting en doorontwikkeling van Delft Support dekken we uit deze reserve.
Buitenhof, programma en projecten fysiek, sociale en veiligheid
Het programma ‘Kansen voor Buitenhof 2018-2022’ is in 2021, ondanks de coronamaatregelen doorgezet. Het merendeel van de initiatieven die hier gebruik van maakten, hebben hun activiteiten doorgezet vanuit The Culture. Samen met Woonbron is het ambitiedocument Sterk Gillis een stap verder uitgewerkt.
Tijdelijke subsidieregeling maatschappelijke organisaties
De tijdelijke subsidieregeling Coronamaatregelen maatschappelijke organisaties was opengesteld tot en met 15 juli 2021. Er is voor de Coronasubsidie maatschappelijke partners € 693.ooo aan subsidie verstrekt. Hiermee is dus de verwachting dat binnen het budget € 730.000 wordt gebleven.
TOZO
In de loop van dit jaar ontving de gemeente naast voorschotten voor het verstrekken van TOZOuitkeringen, ook voorschotten voor de uitvoeringskosten. Op basis van de Sisa-verantwoording bij deze jaarrekening volgt in 2022 de verrekening van de voorschotten met het Rijk.
TONK
In 2021 heeft de gemeente de door het Rijk ingestelde regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) uitgevoerd. Deze regeling was bedoeld om huishoudens te ondersteunen die door de coronapacrisis te maken kregen met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen en die daardoor noodzakelijke kosten niet meer konden voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas boden.De regeling liep oorspronkelijke van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. Ondanks een verlenging tot 1 oktober bleef het aantal aanvragen veel lager dan verwacht. In totaal hebben 130 huishoudens hiervan gebruik gemaakt.
Next Delft
De besteding (gedekt uit fonds 2040) is gedaan ten behoeve het realiseren van 500 m2 community en eventspace (onroerend goed) te gebruiken door alle gebruikers TU Delft waaronder, doch niet uitsluitend ondernemers, werknemers en inwoners gemeente Delft .
Uitstroom- en ontwikkelingskosten
Het budget flankerend beleid is voor uitstroom van personeel en organisatieontwikkeling. Gezien de grote opgave, organisatieontwikkeling en daarmee het behalen van forse bezuiniging op het apparaat, is tot en met 2018 circa € 4-5 miljoen per jaar beschikbaar (meerjarig incidenteel). Vanaf 2019 daalt het budget, omdat dan de bezuinigingsoperatie is afgerond.
Stevige organisatie
De organisatie is in ontwikkeling. Processen zijn geoptimaliseerd door middel van klantreizen en gebruik van de leanmethodiek. Er is geleerd ‘on the job’. Ten slotte is er onderzocht hoe de kwaliteit van de ICT een impuls kan krijgen, zodat hiermee de doelstellingen van de stad bereikt worden.