Risicomanagement: de Delftse aanpak
In aanvulling op de gedefinieerde risico's binnen programma's (zie sectie Risicoprofiel) en het weerstandsvermogen, brengen we hier onzekerheden in beeld die de stad als geheel raken en een langetermijn perspectief kennen (voor nadere toelichting zie 'Delftse aanpak risico’s in beeld', 2016). Voor de risico's bij verbonden partijen zij verwezen naar de betreffende paragraaf, waarin per partij de relevante risic's zijn benoemd. De Delftse aanpak onderscheidt:
- strategische risico's die een langetermijnperspectief kennen en van belang zijn voor de stad als geheel, en deels of geheel liggen binnen de invloedssfeer van de stad, en anderzijds
- kerndossiers die betrekking hebben op het beleid, de maatregelen of de projecten die horen bij de aanpak van de strategische risico's.
Strategische risico's en kerndossiers
Hieronder is een geactualiseerd overzicht opgenomen van de strategische risico's.
Nr | Strategische risico's zijn: | Werkwijze |
---|---|---|
1 | Ongewenste maatschappelijke en economische effecen als gevolg van de coronacrisis | Via raadsbrieven (informatief) en raadsvoorstellen (coronapportages en de planning & controlcyclusdocumenten) worden consequenties gemonitord en bestuurlijke voorstellen gedaan (zie ook Risicoprofiel). |
2. | In het sociaal domein niet kunnen garanderen van de zorg en/of kwaliteit daarvan. Dit moet worden voorkomen. | Verdere monitoring, mede aan hand van het Actieplan Sociaal Domein (zie ook Risicoprofiel). |
3 | Complexe wet- en regelgeving op het ruimtelijk domein maakt dat we onze ambities niet kunnen realiseren | Verkennen van de mogelijkheden van kennismanagement en omgevingsmanagement. |
4 | Bedrijfsprocessen zijn door hun afhankelijkheid vann IT kwetsbaar als de IT/het internet uitvalt | Verkennen van de wijze van versterking van de business continuïteit, waarbij de organisatie plannen formuleert om de bedrijfsprocessen minder afhankelijk te maken van IT en het risico op IT-uitval |
5 | De veelheid van ontwikkelingen die op Delft afkomen zet de leefbaarheid onder druk | Verkennen van het effect van de opgaven voor de fysieke, economische en sociale infrastructuur op mogelijke tweedeling |
6 | Lokale gevolgen van bovenregionale crisis, zoals een nieuwe pandemie of gevolgen van de klimaatcrisis zoals een overstroming of grote droogte. | In strategie en beleid wordt de klimaatcrisis meegewogen waar relevant en waar deze (lokaal) kan worden beïnvloed, zoals bij de energietransitie, de ruimtelijke ontwikkelingen en bij waterbeheersing (zie Uitvoeringsagenda klimaatadaptatie, de investeringsbudgetten Waterplan en Waterberging en het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Bij een bovenregionale gebeurtenis als overstroming of ernstige ziekte-uitbraak, of zelfs pandemie, zal de lokale crisisbeheersing in werking treden en zal er samenwerking zijn met andere overheden in de beheersing. |
Voor strategische risico's 1 en 2 zijn geïnventariseerde financiële risico's opgenomen in het operationeel risicoprofiel op de voorgaande pagina's. Voor strategische risico's 3 tot en met 6 geldt dat het onderwerpen betreffen die naar hun karakter en/of de fase van inventarisatie (nog) niet in een concreet beslag op het weerstandsvermogen zijn te vertalen. Hier houden we rekening mee via de methodiek waarbij als streefwaarde een weerstandsratio van 1,4 ('ruim voldoende') wordt aangehouden. Verder geldt voor bovenregionale optreden van ernstig risico dat het Rijk belangrijk (financieel) bijdraagt aan de beheersing en herstel waar het de lokale draagkracht te boven gaat.
Kerndossiers
Hieronder is een geactualiseerd overzicht opgenomen van de kerndossiers:
Kerndossiers/projecten | Voortgang | Informatievoorziening |
---|---|---|
Nieuw Delft | Bestemmingsplan Zuidelijke velden vastgesteld | Twee keer per jaar een voortgangsrapportage; conform belofte met ingang van 2020 opgenemen in MPG en tMPG. Zie voor het financieel gekwantificeerde risico de voorgaande pagina's. |
Schieoevers | De raad heeft het ontwikkelplan Schieoevers Noord vastgesteld. In 2021 is het Ruimtelijk kwaliteitskader opgesteld. Het participatieproces is doorlopen. Het kwaliteitskader is aan de raad ter vaststelling aangeboden. | De raad ontvangt twee keer per jaar een voortgangsrapportage, naast de reguliere informatievoorziening via de P&C cyclus. |
Project Prinsenhof | De raad heeft op 6 juli 2021 het definitieve besluit genomen tot groot onderhoud en restauratie van het Prinsenhof. De ontwerpfase is gestart. | De raad wordt op meerdere momenten betrokken in het vervolg proces. Eén van de mijlpalen is medio 2022 als een Voor-Ontwerp en de integrale businesscase inclusief integraal risicodossier worden gedeeld. |
Voor de drie dossiers geldt het volgende: voor Nieuw Delft en Schieoevers zijn op de voorgaande pagina's in het operationele risicoprofiel gekwantificeerde risicobedragen te vinden. Voor het project Prinsenhof is vooralsnog in het operationele risicoprofiel geen gekwantificeerd risicobedrag opgenomen, omdat de raad per amendement expliciet het maximale financiële kader heeft bepaald.