4. Vlottende passiva
Tot de vlottende passiva worden de balansposten gerekend waarvan het de verwachting is dat ze binnen 1 jaar worden afgerekend.
4.1 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De in de balans opgenomen netto-vlottende schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Overige kasgeldleningen | ||
Banksaldi | 1.396 | |
Overige schulden | ||
Schulden aan derden | 22.467 | 10.825 |
Te betalen loonheffing, sociale lasten & pensioenpremies | 7.620 | 8.757 |
Subtotaal | 30.087 | 19.582 |
Totaal | 31.483 | 19.582 |
4.2 Overlopende passiva
De specificatie van de post overlopende passiva is als volgt:
Overlopende passiva | ||
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, m.u.v. jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | ||
Nog te betalen kosten | 16.750 | 23.595 |
Nog te betalen rente geldleningen | 2.698 | 3.008 |
Subtotaal | 19.448 | 26.603 |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, ontvangen van Het Rijk | 14.831 | 11.452 |
Overige Nederlandse overheidslichamen | 893 | 360 |
Subtotaal | 15.724 | 11.812 |
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 4.508 | 2.540 |
Totaal | 39.679 | 40.955 |
Nog te betalen kosten
Hier gaat het in hoofdzaak om de levering van goederen en diensten die conform BBV ten laste moeten komen van het verslagjaar. De belangrijkste posten zijn:
Nog te betalen kosten | ||
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Nog te betalen zorgkosten | ||
- verschillende leveranciers | 9.005 | 8.487 |
Prorail | ||
- ontwikkelen Station Zuid en toiletten Delft CS | 2.400 | 3.200 |
Aandeelhouderscommissie Eneco | ||
- door te storten BCF vordering | 4.276 | |
Regionale Belasting Groep | ||
- zuiveringsheffing grondwateronttrekking | 513 | |
Veiligheidsregio Haaglanden | ||
- FLO kosten | 973 | 943 |
Werkse! | ||
- beschut werken | 599 | |
Onderhande werk WMO | ||
- vergoedingen | 513 | 465 |
Avalex | ||
- afrekening 2019 buiten de DVO | 387 | |
Hoogheemraadschap Delfland | ||
- onderhoud riolering | 306 | |
Laurentius Stichting | ||
- renovatie Cornelius Musiusschool | 772 | |
GWS | 1.030 | |
Overig | 2.829 | 3.647 |
Totaal | 16.750 | 23.595 |
De in de balans opgenomen van EU, Rijk en provincies ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Naam Transitoria / Doel / Belangrijkste verstrekker | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Balans- waarde per 31-12-2020 | Ontvangen bedragen | Besteding in het boekjaar | Balans- waarde per 31-12-2021 |
Subsidie Europees Sociaal Fonds (ESF) | - | 765 | 430 | 335 |
Doel: Arbeidsparticipatie, doorgaans voor personen in een minderheids- en/of afhankelijkheidspositie | ||||
Verstrekker: Agentschap SZW | ||||
Subsidie Geluidsoverlast | 41 | 41 | ||
Doel: Geluidsanering Julianalaan, Kanaalweg en Oostplein | ||||
Verstrekker: Ministerie van IenM | ||||
Onderwijs achterstanden beleid | 2.074 | 3.171 | 2.688 | 2.557 |
Doel: Bestrijden van onderwijsachterstanden | ||||
Verstrekker: Ministerie van OCW | ||||
Ondermijning | 227 | 225 | 171 | 281 |
Doel: Aanpak van ondermijning (criminaliteit) | ||||
Verstrekker: Ministerie Veiligheid en Justitie | ||||
Woningbouwimpuls | 7.850 | 7.850 | ||
Doel: Een bijdrage leveren aan het inlopen van het woningtekort en het meerjarig hoog houden van de bouwproductie. | ||||
Verstrekker: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||
Uitkering huisvesting kwetsbare groepen | 296 | 1.000 | 1.296 | |
Doel: Het versneld realiseren van (flexibele) huisvesting voor kwetsbare doelgroepen. | ||||
Verstrekker: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||
Regeling reductie energiegebruik | 964 | 585 | 379 | |
Doel: Het verminderen van C02-uitstoot door het nemen van energiebesparende maatregelen door huiseigenaren en, in ondergeschikte mate, huurders. | ||||
Verstrekker: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||
Radicalisering | 453 | 361 | 92 | |
Doel: Specifieke uitkering versterking van de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme | ||||
Verstrekker: Ministerie J&V | ||||
Sportakkoord | 256 | 63 | 193 | |
Doel: | ||||
Verstrekker: VUO Rijk | ||||
SPUK IJZ 2020 en 2021 | 1.298 | 614 | 684 | |
Doel: Specifieke uitkering ijsbanen en zwembaden | ||||
Verstrekker: VUO Rijk | ||||
Nationaal Programma Onderwijs | 412 | 19 | 393 | |
Doel: Bestrijden van onderwijsachterstanden | ||||
Verstrekker: Ministerie OCW | ||||
SPUK sport BTW | 623 | 623 | ||
Doel: | ||||
Verstrekker: | ||||
Vliegende brigade Schieoevers | 37 | 37 | ||
Doel: | ||||
Verstrekker: het Rijk (??) - ministerie?? | ||||
Voortijdig schoolverlaten | 218 | 159 | 59 | |
Doel: Specifieke uitkering voor de uitvoering van RMC-taken (voortijdig schoolverlaten) | ||||
Verstrekker: Ministerie OCW | ||||
Totaal voorschotten van het Rijk | 11.452 | 8.458 | 5.090 | 14.831 |
Naam Transitoria / Doel / Belangrijkste verstrekker | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Balans- waarde per 31-12-2020 | Ontvangen bedragen | Besteding in het boekjaar | Balans- waarde per 31-12-2021 |
Subsidie Groen doet goed | 56 | 56 | ||
Doel: Toename recreatie in het Groen ZH uit de Beleidsvisie Groen | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
Huisvesting Staalweg | - | 200 | 200 | |
Doel: Realisatie in 2022 | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
TR Campus Zuid vliegende brigade | - | 58 | 58 | |
Doel: Projectsubsidie vliegende brigade | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
Verduurzaming Schieoevers | 6 | 1 | 5 | |
Doel: Businesscase voor energiebesparing bij bedrijven Schieoevers | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
Bodemsanering Nassauplein | 631 | 560 | 71 | |
Doel: Bodemsanering (speeltuin) aan het Nassauplein | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
Sociale woningbouw Spoorzone | 141 | 141 | ||
Doel: Voldoende juiste woningen op de juiste plek - Sterke steden en dorpen in Zuid-Holland | ||||
Verstrekker: Provincie Zuid-Holland | ||||
Verstedelijkingsaliantie | 202 | 52 | 105 | 149 |
Doel: De verstedelijkingsalliantie is een samenwerkingsverband van de Provincie Zuid-Holland, de MRDH en de acht steden | ||||
Verstrekker: 10 Overheden: de provincie, de MRDH en de acht steden | ||||
Versnelling woningbouw | 182 | 182 | ||
Doel: Versnelling woningbouw in 14 ontwikkelgebieden | ||||
Verstrekker: Ministere van BZK | ||||
Opstellen afspraakkader en overeenkomst Verstedelijkingsaliantie | 50 | 19 | 31 | |
Doel: Opstellen afspraakkader en overeenkomst Verstedelijkingsaliantie | ||||
Verstrekker: Ministere van BZK | ||||
LVVP | 96 | 96 | - | |
Doel: Projecten Fietsoversteek Voorhof, Opstelvak Schoenmakerstraat en Fietskruising Koepoortbrug/Oostsingel | ||||
Verstrekker: Metropoolregio Rotterdam Den Haag | ||||
Totaal voorschotten van overige Nederlandse overheidslichamen | 360 | 1.314 | 781 | 893 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Huur & operational lease
Inzake huur zijn langlopende financiële verplichtingen aangegaan. De huurverplichting bedraagt € 1,36 miljoen. Het jaarbedrag is € 275.000. Deze verplichtingen hebben verschillende looptijden. Het langstlopende contract eindigt in 2048.
Inkoopverplichtingen
De kadernota rechtmatigheid schrijft voor dat in ieder geval meerjarige inkoopcontracten van materieel belang in de toelichting op de jaarrekening bij de ‘niet uit de balans blijkende verplichtingen’ opgenomen moeten worden. We werken aan het optimaliseren van het contractenregister, waar nu dergelijke informatie nog niet één op één voor handen is. De gemeente doet zaken met een veelvoud van crediteuren waarvan voor een groot gedeelte geldt dat meerjarige contracten zijn afgesloten. De looptijd en omvang van deze contracten blijken niet uit een eenduidig overzicht. Desalniettemin hebben we intern een uitgebreide controle rondom aanbestedingen (de zogenaamde crediteurenanalyse) waaruit blijkt dat de meerjarige verplichting uit hoofde van deze (inkoop)contracten gesteld kan worden op € 27,8 miljoen.
Kapitaalstorting InnovationQuarter
In 2021 hebben de aandeelhouders van InnovationQuarter BV besloten tot het uitgeven van aandelen ter versterking van het eigen vermogen. De gemeente en de vennootschap zijn overeengekomen dat de stortingsplicht eerst behoeft te worden voldaan nadat de vennootschap het zal hebben opgevraagd. De stortingsplicht voor de gemeente Delft bedraagt € 1.494.000. Uiterste stortingsdatum is 31 december 2023.
Garantstellingen
Door de gemeente zijn de volgende garantstellingen afgegeven.
Garantstellingen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | % garantstelling | Oorspronkelijk bedrag | 31-12-2020 | Vermeer- dering | Vermin- dering | 31-12-2021 |
Parkeren Delft B.V. | 100 | 26.773 | 15.972 | -969 | 15.003 | |
Verzorgingstehuizen | 100 | 1.516 | 152 | -76 | 76 | |
Sport | 100 | 703 | 422 | -87 | 335 | |
Next Delft | 100 | 650 | 0 | 650 | 650 | |
Biotech | 100 | 300 | 0 | 300 | 300 | |
Totaal | 16.546 | 950 | -1.132 | 16.364 |
Aanwending op garanties in 2021 is € 0.
Daarnaast heeft de gemeente Delft nog een achtervangverplichting bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) van € 741 miljoen. Eind 2014 is de gemeente gestopt met een generieke achtervang bij het WSW. In de toekomst bekijken we per geval of de gemeente borging gaat/wil verlenen.
Het theoretische geval dat de achtervangers op hun achtervangpositie worden aangesproken, doet zich pas voor als het garantievermogen van het WSW dreigt te dalen onder het garantieniveau. In dat geval zullen renteloze leningen aan het WSW moeten worden verstrekt om het garantievermogen weer aan te vullen. Daarbij geldt een vooraf bepaalde verdeling, namelijk dat het Rijk 50% voor zijn rekening neemt en de overige 50% wordt verdeeld onder de deelnemende gemeenten. Hierbij neemt de 'schadegemeente' de helft op zich van het gemeentelijk aandeel.